واردات ۱۱ هزار خودرو/ افزایش قیمت خودرو فقط با مجوز شورای رقابت

واردات ۱۱ هزار خودرو/ افزایش قیمت خودرو فقط با مجوز شورای رقابت

به گزارش خبرنگار مهر، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد واردات خودرو گفت: عدم تولید کافی خودرو متناسب با نیاز بازار طی سال‌های پایانی دهه ۹۰ تشدید شد.

وی افزود: تلاش دولت سیزدهم از ابتدا این بود که تولید را به بالای یک میلیون دستگاه خودرو در سال برساند و که این هدف در سال گذشته محقق شد و امیدواریم امسال بیش از سال گذشته شاهد رشد تولید خودرو باشیم.

خاندوزی تصریح کرد: در هفت ماهه اول سال جاری، تولید انواع خودرو نسبت به هفت ماهه مشابه سال قبل ۲۲ درصد رشد داشته و ۶۲۶ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شده است.

وی ادامه داد: تولید خودروی سواری ۱۹ درصد، وانت ۴۷ درصد، کامیون کامیونت و کشنده‌ها ۳۵ درصد در ۷ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است و امیدواریم ناترازی عرضه و تقاضای خودرو که به افزایش قیمت‌ها منجر شده، برطرف شود.

وزیر اقتصاد گفت: همچنین از ابتدای برقراری واردات خودرو تا به امروز ۱۱ هزار دستگاه خودرو یا وارد شده یا در آستانه ورود به کشور است که مسیرهای تشریفات قانونی را برای ترخیص گمرکی طی می‌کند.

خاندوزی درباره سامانه یکپارچه خودرو گفت: قاعده‌ای که دولت سیزدهم دارد این است که خودروساز حق افزایش قیمت خودرو را ندارد مگر اینکه صورت‌حساب‌های بررسی‌شده آن‌ها در خصوص هزینه تمام شده تولید، تأیید شود یا اینکه شورای رقابت مجوز بدهد.

وی تصریح کرد: اگر در زمان توافق، خودروساز قیمتی اعلام کرده باشد، باید خودروساز همان نرخ را رعایت کند و خودرو را با همان قیمت، به متقاضی تحویل دهد.

وی با بیان اینکه وزارت صمت پیگیر تخلفات خواهد بود، گفت: سامانه‌ای برای شکایت‌های مردمی در مورد عملکرد خودروسازان برای فروش خودرو معرفی خواهد شد.