پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر اداره اعتبارات این بانک ضمن تشریح اقدامات بانک مرکزی در راستای تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزند گفت: تأکیدات جدی در جلسات و مکاتبات مربوط برای تسهیل در اخذ ضمانت و تسریع در فرآیند پرداخت، ایجاد امکان مشاهده وضعیت و رتبه اعتباری متقاضیان در سامانه فرزند و نیز آغاز فرآیند اخذ ضمانت و وثایق به صورت غیر حضوری در تعدادی از بانک‌ها منجر به این موضوع شده است که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۲۸ خردادماه مبلغ ۷.۶ همت تسهیلات فرزندآوری پرداخت شود که بیانگر رشد حدود ۱۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

مهدی صحابی افزود: از این مبلغ به میزان ۱.۲ همت برای فرزند اول، ۳.۱ همت برای فرزند دوم، ۲.۲ همت برای فرزند سوم، ۰.۸ همت برای فرزند چهارم و ۰.۳ همت برای فرزند پنجم و بیشتر پرداخت شده است.

رشد چشمگیر پرداخت تسهیلات ازدواج پس از ابلاغ بسته نظارتی _ اعتباری بانک مرکزی

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی تصریح کرد: در خصوص تسهیلات ازدواج از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۲۸ خردادماه مبلغ ۲۴.۶ همت تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی با عنایت به تأکیدات ریاست محترم جمهور و رئیس‌کل محترم بانک و در پیش بودن هفته ازدواج آسان و روز ازدواج، در راستای تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، بسته نظارتی _ اعتباری خود را که ناظر بر تسهیل در اخذ ضمانت، تسریع در تعیین شعبه، تشکیل پرونده و پرداخت و آغاز بررسی‌های نظارت میدانی بود، در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

صحابی ادامه داد: با ابلاغ بسته مذکور شاهد رشد چشمگیر پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج توسط شبکه بانکی بودیم به طوری که آمار پرداختی مذکور که از ابتدای سالجاری تا تاریخ ۲۰ خرداد مبلغ ۱۹ همت و نسبت به سال قبل با رشد منفی مواجه بود، با تعامل، همراهی، همکاری و تسریع در پرداخت تسهیلات و اخذ ضامن توسط شبکه بانکی و بانک مرکزی در روز ۲۸ خرداد به مبلغ ۲۴.۶ همت افزایش یافت که بیانگر رشد ۳۰ درصدی نسبت به روز آغاز ابلاغ بسته مذکور است.

وی گفت: در قبال تسهیلات ودیعه مسکن نیز از ابتدای طرح (تیر ماه ۱۴۰۱) تا ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ تعداد ۲۶۷ هزار و ۴۶۲ پرونده تسهیلاتی تشکیل شده که از این تعداد ۲۳۶ و ۴۲۳ نفر به میزان ۱۳.۸ همت تسهیلات دریافت کرده اند.