چه کسانی نباید قهوه بنوشند؟

چه کسانی نباید قهوه بنوشند؟

قهوه یک نوشیدنی جادویی برای افزایش انرژی است که افراد زیادی به خوردن آن علاقه مند هستند. قهوه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد و می تواند از بروز انواع سرطان جلوگیری کرده و به کاهش وزن کمک کند. بسیاری از ما متکی به این نوشیدنی گران بها هستیم؛ زیرا باور داریم که قهوه انرژی و بهره وری ما را در طول روز افزایش می دهد. اینکه بدون نوشیدن یک فنجان قهوه، نمی توان روز خود را آغاز کرد، تنها یک افسانه است؛ زیرا دلایل بسیاری وجود دارد که ثابت می کند مصرف قهوه همیشه هم مفید نیست.

با تمام این تفاسیر، قهوه برای برخی از افراد مفید نیست و می تواند سلامت آن ها را تحت الشعاع قرار دهد. اگر بعد از خوردن این نوشیدنی گرم و تلخ، مضطرب می شوید یا تپش قلب می گیرید، باید خوردن آن را محدود یا از قهوه بدون کافئین استفاده کنید. علاوه بر این افرادی که جزء گروه های زیر هستند، باید خوردن قهوه را فراموش کنند:

۱.افراد مبتلا به بیماری های قلبی

اولین گروه از افرادی که باید مصرف قهوه را قطع کرده یا آن را محدود کنند، افراد مبتلا به بیماری های قلبی هستند. از آنجایی که مصرف قهوه به صورت موقت فشار خون را افزایش می دهد، ممکن است عوارضی را برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی به همراه داشته باشد.

۲.بانوان باردار

زنان باردار از دیگر افرادی هستند که باید مصرف کافئین را در طول روز محدود کنند؛ زیرا ممکن است سبب سقط جنین، زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس شود. هیچ سطح ایمنی برای مصرف کافئین در دوران بارداری وجود ندارد. به همین دلیل بهتر است مصرف قهوه را در این دوران قطع کرده یا درباره میزان مصرف آن، با پزشک خود مشورت نمایند.

۳.افراد مبتلا به مثانه بیش فعال

قهوه حاوی میزان بالایی کافئین است و می تواند تکرر ادرار و فوریت آن را به همراه داشته باشد. این امر سبب می شود تا افراد مبتلا به مثانه بیش فعال، نتوانند همانند افراد عادی از قهوه و مزایای آن بهره مند شوند. همچنین افراد مبتلا به این بیماری و افراد مستعد آن، در زمان رانندگی نباید حتی یک قطره از این نوشیدنی را مصرف کنند.

۴.اشخاص مبتلا به اختلالات خواب

عادت به نوشیدن قهوه می تواند چرخه طبیعی خواب را با اختلال مواجه سازد. در این رابطه محققان توصیه می کنند که ۶ ساعت قبل از خواب، از مصرف قهوه خودداری نمایید؛ زیرا کافئین موجود در آن می تواند بر خواب شما تاثیر بگذارد.

۵.کودکان زیر ۱۲ سال

عوارض قهوه برای کودکان زیر ۱۲ سال بسیار بیشتر است. مصرف بیش از حد کافئین در کودکان می تواند سبب افزایش ضربان قلب، افزایش اضطراب، مشکل در تمرکز و ناراحتی معده شود. علاوه بر این مصرف کافئین در کودکان سبب کاهش اشتها و عدم دریافت مواد مغذی لازم برای رشد و نمو آن ها شود. آسیب به مینای دندان و ایجاد حفره بر سطح دندان، از دیگر خطرات مصرف قهوه در کودکان است.

۶.افراد مبتلا به رفلاکس معده به مری (GERD)

رفلاکس معده هنگامی رخ می دهد که محتویات معده به همراه اسید معده وارد مری شود. قهوه یک نوشیدنی اسیدی با PH 4.5 تا ۵ است. پس از خوردن قهوه، عضله بین مری و معده در افراد مبتلا به رفلاکس معده، از حالت انقباض خارج شده و رفلاکس با شدت بیشتری اتفاق می افتد.

۷.افراد مبتلا به صرع

قهوه با برخی از داروهای درمان صرع متداخل است؛ بنابراین باید پیش از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این در برخی از موارد، مصرف این نوشیدنی می تواند باعث افزایش تشنج شود. در این مورد می توان گفت که اثر قهوه در افراد مختلف، متفاوت است؛ بنابراین بهتر است برای مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید.

۸.افرادی که اضطراب و استرس بالایی دارند

کافئین محرکی جدی برای افزایش ترس و اضطراب است؛ به همین دلیل اگر سابقه حملات پانیک را دارید، باید از خوردن قهوه اجتناب کنید. مصرف ۵ فنجان قهوه در روز یا میزان بالاتر آن، سبب تشدید حملات پانیک و افزایش سطح استرس و اضطراب می شود.

۹.افراد مبتلا به گلوکوم

گلوکوم یا بیماری آب سیاه با افزایش فشار چشم، شدیدتر می شود. مصرف قهوه می تواند سبب افزایش فشار داخل چشم در افراد مبتلا به گلوکوم شود؛ بنابراین افراد مبتلا به این بیماری باید مصرف کافئین را قطع کرده یا مصرف آن را محدود نمایند.

مضرات قهوه برای بانوان

استفاده زیاد از کافئین عوارض بسیاری برای بانوان دارد. از جمله این عوارض می توان به شدت علائم سندرم پیش از قاعدگی اشاره کرد. از دیگر اثرات قهوه بر بانوان می توان به ایجاد فیبروکیستیک در بافت سینه آن ها شود که یکی از شایع ترین بیماری های زنانه در دنیای امروز است. مصرف قهوه در بانوانی که در سنین یائسگی قرار دارند می توانند سبب افزایش گرگرفتگی شود.

مضرات مصرف قهوه برای آقایان

پژوهش ها نشان داده است که مصرف بالای کافئین در مردان، سبب ناباروری می گردد. زمانی که کافئین بیش از اندازه (بیش از ۳ فنجان در روز) وارد بدن شود، اسپرم را ضعیف کرده و باعث ناتوانی در باروری شود. کاهش تولید اسپرم سالم نیز از دیگر مضرات مصرف قهوه زیاد در مردان است.

چرا نباید هر روز قهوه بخوریم؟

قهوه یک نوشیدنی لذت بخش در طول روز است، اما می تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد. مصرف مداوم قهوه می تواند احساس خستگی را در شما افزایش دهد. یک مقاله معتبر و علمی در سال ۲۰۱۷ بیان کرد که مصرف روزانه قهوه می تواند خستگی بیش از حد را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این مصرف روزانه قهوه می تواند باعث نیاز بیش از حد به خواب شود. قهوه می تواند موجب دفع مقدار بسیار کمی کلسیم از بدن شود که در طولانی مدت پوکی استخوان را به همراه دارد؛ بنابراین هیچگاه نباید از قهوه به میزان زیاد استفاده کنید.

امروزه قهوه های بدون کافئین نیز به بازار آمده اند و برای افرادی که به کافئین حساسیت دارند یا مصرف کافئین برای آن ها با عوارض جدی مواجه است، می توانند از آن استفاده کنند. اگر نمی توانید اعتیاد خود به قهوه را کنترل کرده یا آن را ترک کنید، می توانید قهوه بدون کافئین بنوشید، اما به خاطر داشته باشید که نباید زیاد از آن استفاده کنید.