کیک فوندانت بهتر است یا خامه ای؟ بررسی ویژگی ها و کاربردها

کیک فوندانت بهتر است یا خامه ای؟ بررسی ویژگی ها و کاربردها

کیک خامه ای و کیک فوندانت، دو نوع محبوب و شناخته شده از کیک ها هستند که در جشن ها و مناسبت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. هر یک از این نوع کیک ها دارای ویژگی ها و طعمی منحصر به فرد هستند که می تواند تجربه افراد از خوردن آنها را تحت تأثیر قرار دهد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل شما را با تفاوت این دو نوع کیک خوشمزه و پرطرفدار و ویژگی های هر کدام از آن ها آشنا کنیم.

کیک فوندانت : ویژگی ها و کاربردها و مزایا و معایب

کیک فوندانت یک کیک اسفنجی یا شیفون است که با یک لایه خمیر فوندانت پوشانده می شود. خمیر فوندانت یک خمیر شیرین و نرم است که از شکر، پودر قند، ژلاتین و روغن گیاهی تهیه می شود. این خمیر به راحتی شکل می گیرد و می توان آن را به اشکال مختلف درآورد. معمولا در دوره های آموزش کیک پزی حرفه ای طرز تهیه و کار با این نوع کیک آموزش داده می شود.

کاربردها

کیک های بر پایه فوندانت معمولا برای مراسمات و جشن های خاص مانند جشن تولد، عروسی و سالگرد ازدواج تهیه می شوند. همچنین ماده و خمیر فوندانت برای تزیین کیک های دیگر نیز استفاده می گردد.

 ویژگی ها و کاربردها و مزایا و معایب کیک فوندانت

ویژگی ها

  • ظاهر: کیک فوندانت به دلیل وجود خمیر مخصوص روی آن، ظاهری زیبا و جذاب دارد. این خمیر به راحتی شکل می گیرد و می توان آن را به اشکال مختلف درآورد.
  • نیاز به تمرین: برای یادگیری روش تهیه این نوع کیک باید کمی آزمون خطا کرده و از وسایل نسبتا پیشرفته قنادی استفاده کنید. همچنین می توانید با شرکت در دوره آموزش کیک فوندانت تخصصی مهارت تهیه این مدل کیک ها را در مدت زمان کوتاه و به صورت حرفه ای و اصولی یاد بگیرید.
  • طعم: این کیک ها (به دلیل استفاده از خمیر فوندانت) طعم شیرین تری نسبت به کیک خامه ای دارند.
  • ماندگاری: این نوع کیک ماندگاری نسبتا کمی دارد چرا که خمیر فوندانت در معرض هوا خشک می شود و در نتیجه، ظاهر کیک ممکن است در طول زمان تغییر کند.

مزایا

  • ظاهر زیبا و جذاب و شیک
  • قابلیت شکل دهی بالا
  • امکان تنوع زیاد در تزیین

معایب

  • طعم خیلی شیرین
  • ماندگاری کمتر
  • هزینه نسبتا بالا

کیک خامه ای : ویژگی ها و کاربردها و مزایا و معایب

کیک خامه ای یک کیک اسفنجی یا شیفون است که با خامه فرم گرفته تزیین می شود. کیک خامه ای را می توان با انواع میوه ها، شکلات و یا گل تزیین کرد.

کاربردها

کیک خامه ای به دلیل طعم و بافت لذیذی که دارد، یکی از محبوب ترین انواع کیک ها است و می توان در هر زمانی از سال و برای هر مناسبتی آن را در نهایت سلیقه و هنر تهیه کرد. جالب است بدانید برای یادگیری طرز تهیه این نوع کیک ها به صورت حرفه ای و ماهرانه هم می توانید در دوره های تخصصی آموزش کیک خامه ای شرکت کنید و هم با تمرین و تکرار در منزل و پیش رفتن طبق دستورالعمل های ارائه شده توسط قنادان و مراجع معتبر؛ به طور کامل به این مهارت مسلط شوید.

 ویژگی ها و کاربردها و مزایا و معایب کیک خامه ای

ویژگی ها

  • طعم: کیک خامه ای به دلیل وجود خامه فرم گرفته روی آن، طعم شیرینی دارد.
  • ماندگاری: کیک خامه ای ماندگاری بیشتری نسبت به کیک فوندانت دارد.
  • هزینه: کیک خامه ای هزینه بالایی دارد، اما به اندازه کیک فوندانت گران نیست.

مزایا

  • طعم لذیذ
  • ماندگاری بالا
  • هزینه کمتر

معایب

  • ظاهر ساده
  • قابلیت شکل دهی کمتر
  • تنوع کمتر در تزیین

تفاوت کیک خامه ای و فوندانت

کیک خامه ای و فوندانت دو نوع کیک محبوب هستند که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. این دو نوع کیک از نظر مواد اولیه، طعم، ظاهر، ماندگاری و روش تهیه با یکدیگر تفاوت دارند.

مواد اولیه: کیک خامه ای از آرد، تخم مرغ، شکر، شیر و کره تهیه می شود. کیک فوندانت نیز از آرد، شکر، آب، خمیر فوندانت و روغن گیاهی تهیه می شود.

طعم: کیک خامه ای طعمی ملایم و شیرین دارد. فوندانت نیز طعمی شیرین و خامه ای دارد، اما هضم و طعم آن کمی غلیظ تر و سنگین تر است.

 تفاوت کیک خامه ای و فوندانت

ظاهر: کیک خامه ای معمولاً ساده و بدون تزیین است. فوندانت به دلیل بافت نرم و شکل پذیری بالا، برای تزیین کیک استفاده می شود و می توان آن را به شکل های مختلف درآورد.

ماندگاری: کیک خامه ای ماندگاری نسبتا مناسبی دارد اما کیک فوندانت به دلیل امکان خشک شدن خمیر فوندانت، کمتری دارد.

روش تهیه: کیک خامه ای را می توان در خانه و به کمک ابزارهای نسبتا ساده و رایج قنادی تهیه کرد. اما تهیه فوندانت کمی دشوارتر است و معمولاً در قنادی ها و با استفاده از وسایل پیشرفته تر انجام می شود.

کیک فوندانت بهتر است یا خامه ای؟

پاسخ این سوال به سلیقه و نیاز شما بستگی دارد. اگر به دنبال کیکی با طعم ملایم و شیرین هستید که تهیه آن آسان و قیمت آن مناسب باشد، کیک خامه ای انتخاب مناسبی برای شماست. اما اگر به دنبال کیکی با ظاهر زیبا و چشمگیر هستید که ماندگاری نسبتا خوب و قابلیت شکل پذیری بالایی داشته باشد، کیک فوندانت انتخاب بهتری است.

 کیک فوندانت بهتر است یا خامه ای

آیا کیک خامه ای و فوندانت را می توان با هم ترکیب کرد؟

بله، کیک خامه ای و فوندانت را می توان با هم ترکیب کرد. معمولاً کیک خامه ای را به عنوان پایه کیک استفاده می کنند و سپس روی آن را با فوندانت می پوشانند. این کار باعث می شود که کیک ظاهری زیبا و چشمگیر و ماندگاری بالایی داشته باشد.

مزایا و معایب ترکیب کیک خامه ای و فوندانت

کیک هایی که با ترکیب کردن فوندانت و خامه درست شده باشند؛ نکات قوت و ضعف خاص خودشان را دارند که در ادامه اصلی ترین آن ها را با هم مرور خواهیم کرد:

مزایا

  • ظاهر کیک زیبا و چشمگیر خواهد بود.
  • کیک از ماندگاری بالایی است.
  • کیک قابلیت شکل پذیری بالایی خواهد داشت.

معایب

  • تهیه کیک کمی دشوارتر خواهد بود.
  • قیمت کیک بالاتر در می آید.

نمونه های ترکیب کیک خامه ای و فوندانت

کیک های ترکیبی خامه و فوندانت را می توان به روش های مختلفی تهیه و تزیین نمود. در ادامه برخی از رایج ترین روش های ترکیب این ماده برای تهیه کیک های خوشمزه با ظاهر جذاب را برای شما آورده ایم.

 نمونه های ترکیب کیک خامه ای و فوندانت
  • کیک خامه ای با فوندانت کشی ساده: این نوع کیک ساده ترین نوع ترکیب کیک خامه ای و فوندانت است. در این نوع کیک، فوندانت را به صورت یک لایه نازک روی کیک خامه ای می کشند.
  • کیک خامه ای با فوندانت کشی طرح دار: در این نوع کیک، فوندانت را به صورت طرح های مختلف روی کیک خامه ای می کشند. این طرح ها می توانند دخترانه یا پسرانه باشند. برخی از محبوب ترین طرح های کیک های خامه و فوندانتی عبارت اند از: طرح دندان، مینیون، پیراهن مردانه، تک شاخ، گل، پری، فرشته و …
  • کیک خامه ای با فوندانت کشی سه بعدی: در این نوع کیک، فوندانت را به صورت اشکال سه بعدی روی کیک خامه ای می کشند. این اشکال می توانند ساده یا پیچیده باشند.
  • کیک خامه ای با فوندانت کشی شخصیت: در این نوع کیک، فوندانت را به صورت شخصیت های کارتونی یا سایر شخصیت ها روی کیک خامه ای می کشند و رنگ آمیزی و نقاشی می کنند.

نتیجه گیری

کیک خامه ای و فوندانت دو نوع کیک پرطرفدار هستند که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. این که کدام نوع کیک را تهیه کنید؛ به سلیقه و نیازهای شما و کسانی که قرار است این کیک ها را میل نمایند؛ بستگی دارد. اگر به دنبال کیکی با طعم ملایم و شیرین هستید که طرز تهیه آن آسان بوده و قیمت مقرون به صرفه ای هم داشته باشد، کیک خامه ای انتخاب مناسبی برای شماست. اما اگر به دنبال کیکی با ظاهر زیبا و چشمگیر هستید که قابلیت شکل پذیری بالایی داشته باشد، کیک فوندانت انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

در پایان لازم است بگوییم شما خوانندگان محترم به منظور یادگیری صفر تا صد طرز تهیه کیک های تولد، خامه ای، فوندانتی و بسیاری مدل های کیک محبوب و پرطرفدار دیگر، می توانید در دوره های تخصصی آموزشگاه دنیز شرکت کرده که یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین موسسات آموزش قنادی و آشپزی در تهران و کل کشور بوده و دارای مجوز رسمی از سوی سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره ها و نیز مشاهده تصاویر مربوط به محیط برگزاری کلاس ها می توانید به وب سایت این موسسه یعنی https://denizedu.com/ مراجعه کنید.