انواع رست قهوه چیست؟ رست های مدیوم، لایت و دارک چه ویژگی هایی دارند؟

انواع رست قهوه چیست؟ رست های مدیوم، لایت و دارک چه ویژگی هایی دارند؟

رست قهوه به معنی بو دادن و برشته کاری دانه های خام قهوه است که از گیلاس قهوه به دست می آید. در حالت کلی ۴ نوع درجه برشته کاری یا رست قهوه وجود دارد که به انواع لایت، مدیوم، مدیوم-دارکو دارک تقسیم می شود.
فرآیند رست یا برشته کاری قهوه یکی از مهم ترین و حساس ترین فرآیندهایی است که بر روی دانه قهوه انجام می شود تا نهایتاً یک فنجان قهوه خوش عطر و طعم داشته باشیم.

در فرآیند رست قهوه دو عامل اهمیت بسزایی دارند: دما و زمان


هر چه دمان و زمان رست قهوه بالاتر رود، برشته کاری از درجه لایت یا روشن به سوی دارک می رود. به همین علت است که لازم می باشد در فرآیند برشته کاری، دما و زمان را به خوبی کنترل نمود. حتی اختلاف ۵ درجه دما هم تاثیر به سزایی در میزان درجه رست می گذارد.
به همین دلیل بهتر است از سنسورهای حساس به رنگ و دما در دستگاه های رست قهوه استفاده شود. قهوه لویا قهوه آنالیز شده ایست که پروفایل رست آن به طور دقیق کنترل می شود.
نوع رست توسط رنگی که دانه قهوه پیدا می کند مشخص می شود. رست های لایت به رنگ قهوه ای روشن هستند، رست مدیوم رنگ قهوه ای و رست های دارک تر رنگ قهوه ای تیره تا سیاه دارند.
انتخاب نوع رست معمولاً بستگی به کیفیت دانه اولیه قهوه و نوع دم آوری آن بستگی دارد. از ویژگی های درجه رست لایت می توان به این اشاره کرد که عطر و طعم اصلی قهوه را به خوبی نگه می دارد و زیاد قهوه برشته نمی شود. به همین دلیل برای قهوه هایی که از خاستگاه های خاص و با کیفیت می آیند انتخاب خوبیست. هرچند زیاد از این رست برای قهوه استفاده نمی شود.
محبوب ترین رست ها، درجه مدیوم تا دارک هستند. هر چقدر درجه برشته کاری به سمت دارک می رود طعم های اصلی قهوه خام پوشیده تر می شود و طعم های برشته و سوخته و آنچه از قهوه می شناسیم بیشتر می شود.
نوع دم آوری نیز در میزان رست اهمیت دارد، معمولاً برای درست کردن اسپرسو رست های دارک تر مد نظر است. این باعث می شود تا قهوه به راحتی عصاره و طعم خودش را به اسپرسو منتقل کند.

رست لایت

ویژگی های رست لایت


زمان برشته کاری لایت کوتاه است و دانه های قهوه که در اصل سبز هستند، به رنگ قهوه ای روشن در می آیند. دمای دانه های قهوه در این رست تا حدود ۲۰۴ درجه می رسد. در هنگام فرآیند برشته کاری هدف خروج رطوبت از قهوه است. خروج رطوبت را می توان با صدای ترک خوردن دانه های قهوه تشخیص داد.
هنگامی که صدای اولین ترک ها شنیده شد، فرآیند رست لایت متوقف می شود. مهم ترین عامل در یک رست لایت خوب، کیفیت بالای دانه قهوه و وجود رستر ماهر می باشد. چرا که اگر رست لایت به درستی انجام نشود عطر و طعم قهوه عوض و نامطلوب می گردد

رست مدیوم

ویژگی های رست مدیوم


در رست مدیوم دانه های قهوه به رنگ قهوه ای تیره تر از رست لایت هستند. هرچه زمان و دمای برشته کاری بیشتر شود، قهوه شروع به کاراملی شدن می کند و آرومای قهوه قوی تر و محسوس تر می شود.
وقتی که زمان رست طولانی تر می شود رطوبت بیشتری از دانه قهوه حذف می شود و به همین دلیل کوچک تر می شوند. دمای داخلی دانه قهوه در این رست نهایتا تا حدود ۲۲۵ درجه سانتی گراد می رسد.
در درجه مدیوم رست، طعم قهوه ها حالت بوداده تری پیدا می کند اما همچنان می توان عطر و طعم اصلی قهوه را حس کرد. شما می توانید انواع رست ها را در فروشگاه لویا با بهترین قیمت قهوه تهیه نمایید. رست آنالیز شده با سنسورهای رنگی و دمایی در لویا باعث شده تا دانه های قهوه دقیقاً به میزان لازم برشته کاری شوند.

ویژگی های رست مدیوم – دارک


وقتی که قهوه تا درجه مدیوم-دارک برشته کاری می شود، به رنگ قهوه ای تیره در می آید. طولانی تر شدن زمان برشته کاری می تواند باعث خروج روغن های دانه قهوه به سطح آن شود.
درجه های رست دارک تر باعث می شود اسیدیته قهوه از بین برود و ته طعم تلخ و شیرین به قهوه می دهد. اصولاً هرچه رست دارک تر باشد بادی قهوه غلیظ تر می شود. بادی همان حس دهانی قهوه است که روی زبانتان احساس می کنید. همچنین طعم و رایحه قهوه، بسیار قوی تر می شود.

رست مدیوم-دارک

ویژگی های رست دارک


در رست دارک تقریباً می توان گفت که دانه های قهوه به رنگ مشکی در می آیند و تا حدودی روغن روی سطح آنها را فرا می گیرد. دمای قهوه در برشته کاری با درجه دارک تا حدود ۲۴۶ درجه می رسد.
این مرحله ای است که عطر و طعم های خود قهوه کاملا از بین می رود و اسیدیته قهوه حذف می گردد. همچنین طعم قهوه حالت سوخته دارد. اصولاً رست دارک برای قهوه هایی استفاده می شود که کیفیت کمی پایین تر دارند.

رست دارک

آیا رست دارک کافئین بیشتری دارد؟


بله! اما دقت کنید که میزان کافئین موجود در دانه قهوه با افزایش درجه رست تغییر نمی کند. بلکه به دلیل کاهش حجم بیشتر در رست های دارک تر، مقدار بیشتری دانه قهوه برای یک فنجان قهوه استفاده می شود. این باعث افزایش محتوای کافئین در یک فنجان قهوه می گردد.

رست فرانسه یا فرنچ رست چیست؟


فرنچ رست به یکی از دارک ترین مراحل در برشته کاری قهوه گفته می شود. در این مرحله، برشته کاری تا صدای ترک دوم ادامه پیدا می کند. رنگ دانه های قهوه سیاه و براق می شود. این براق بودن به دلیل بیرون آمدن روغن قهوه و نشستن روی سطح است. عطر و طعم این قهوه باز هم مطلوب می باشد و اصطلاح کربنی برای مشخص کردن آن به کار می رود. اصولاً ساکنین آمریکای غربی و اروپاییان رست های تیره تر را دوست دارند. رست فرانسوی، رست وینی و فول سیتی همه مشابه هستند

رست فرانسه

خرید قهوه روبوستا با انواع درجه رست

رست دارچینی یا سینامون


این رست که زیرمجموعه رست لایت می شود و به آن رست آمریکایی نیز می گویند رنگی شبیه به شکلات شیری و روشن تر دارد. معمولاً از این رست برای چشیدن و کاپینگ قهوه های خاستگاه های مختلف استفاده می شود.
منبع: Luyacoffee.com