برنامه‌های سفر رئیس جمهور و هیات دولت به خوزستان تشریح شد

برنامه‌های سفر رئیس جمهور و هیات دولت به خوزستان تشریح شد

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله افرازه شهاوند پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای در خصوص برنامه روز اول سفر رئیس جمهور به استان خوزستان، اظهار کرد: دور دوم سفرهای استانی هیأت دولت آغاز شده و هیئت دولت در چهارمین دور سفرهای خود به خوزستان سفر خواهند کرد؛ البته در این سفر پروژه‌هایی را افتتاح خواهند کرد و مصوبات جدیدی را ارائه خواهیم کرد.

وی افزود: این هفتمین سفر رئیس جمهور به خوزستان است که نشان از اهمیت استان برای دولت دارد. در هر سفر نیز مصوبات خوبی داشتیم؛ رئیس جمهور بلافاصله قبل از تشکیل هیأت دولت و انتخاب وزرای جدید به استان خوزستان آمد و به بررسی مشکلات استان پرداخت و مصوبات در برخی موضوعات نداشتیم اما هر آنچه در سفر اول به تصویب رسید، به نوعی مهمترین مصوبات و مشکلات اساسی و اولویت‌دار خوزستان بودند. در حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی و آموزشی، طرح‌های خوبی احصا شده است.

افرازه شهاوند ادامه داد: در سه حوزه عمرانی، هزینه‌ای و مجوزی پیشنهادات خوبی به هیئت دولت داده‌ایم که امیدواریم به تناسب توان مالی که دولت هم در استان و هم کشور دارد، پیشنهادات ما مصوب شود. تلاش بر این بوده که پروژه‌های پیشنهادی ذیل ابر پروژه‌ها باشد. موضوعات مهم را احصا و تقدیم دولت کردیم تا از مشکلات گره گشایی کنیم.

مشکل آب از جمله مسائل مهم در خوزستان

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان اظهار کرد: مصوبات تکمیلی باید در سفر دوم برای رفع آن مشکلات لحاظ شود؛ مشکل آب از جمله مسائل مهم است که در سه حوزه برنامه‌ریزی شده و در برنامه سفر اول هم مطرح بود. آبرسانی به نوار غربی استان که ۵۴ درصد آن انجام شده و در سفر جدید مصوبات تکمیلی آن را برای ادامه کار و آبرسانی به شهرهای پایین دست خواهیم داشت.

وی افزود: همچنین پروژه آب فدک را در شمال شرق استان (شهرهای ایذه، باغملک، لالی و اندیکا) که حدود ۳۳ کیلومتر لوله کشی تا ایذه باقی مانده است و پروژه آب کوثر را که برای آبرسانی به شهرهای جنوب شرقی است، داریم.

افرازه شهاوند گفت: همچنین در حوزه فاضلاب بیش از ۵۰ درصد کار انجام شده که در این حوزه هم رئیس جمهور از پروژه‌ها بازدید می‌کند و مصوباتی خواهیم داشت. در حوزه‌های آب‌های سطحی و حوزه بهداشت و درمان نیز افتتاح پروژه خواهیم داشت.

وی توضیح داد: صبح پنجشنبه رئیس جمهور از فرودگاه دزفول وارد خوزستان می‌شود و در یکی از کارگاه‌های احیا شده دزفول جشن کارگاه‌های تعطیل شده برگزار می‌شود. حدود ۱۶۰ کارگاه نیمه تعطیل یا تعطیل احیا شده داریم که جشن احیا برگزار می‌شود.

افرازه شهاوند افزود: پس از آن نیز در شهرستان اندیمشک، پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک را افتتاح خواهند کرد و در اندیمشک با مردم دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد. از مردم شهرهای دزفول، شوش و اندیمشک دعوت می‌کنیم برای دیدار با رئیس جمهور که ساعت ۱۱ صبح انجام می‌شود، از رئیس جمهور استقبال کنند. همچنین رئیس جمهور در شهرهای اندیمشک، اهواز و شادگان دیدار مردمی دارند.

وی بیان کرد: بهره برداری از فاز اول پروژه خط دوم راه آهن شوش – بامدژ که پروژه مهم دو خطی کردن اهواز – اندیمشک برای سرعت قطارها است به طول ۷۰ کیلومتر انجام شده و فاز دوم و سوم که از منطقه بامدژ تا اهواز و از شوش تا اندیمشک است، انجام خواهد شد. رئیس جمهور در سازمان آب و برق حضور پیدا می‌کنند و به صورت مانیتورینگ از پروژه آب غدیر و آب و فاضلاب بازدید می‌کنند و گزارشی از سوی مسئولان آب و برق به او ارائه می‌شود.

افرازه شهاوند ادامه داد: افتتاح پروژه‌های آبرسانی به چند روستا انجام می‌شود و پس از آن ساعت ۱۶ یا ۱۷ دیدار مردمی با مردم اهواز در مصلی نماز جمعه خواهند داشت. پس از اقامه نماز مغرب هم با سران طوایف، بزرگان و متنفذان عشایر دیدار خواهند کرد.

افتتاح پالایشگاه گاز در هویزه

سخنگوی ستاد اطلاع رسانی دور دوم سفر هیأت دولت به خوزستان گفت: رئیس جمهور صبح روز جمعه در شهرستان هویزه برای افتتاح پالایشگاه گاز حضور پیدا می‌کنند و پس از آن هم در شهرستان شادگان ساعت ۱۰ صبح دیدار مردمی دارند که یا در مصلی شادگان یا یک در یکی از سالن‌های ورزشی انجام می‌شود. البته مکان دقیق آن متعاقباً اعلام خواهد شد. همچنین در یکی از روستاهای شهرستان شادگان از نمایشگاه دستاوردهای بومی- محلی بازدید می‌کنند و در ادامه در اهواز، دیدار با اقشار خاص از جمله کارآفرینان، فعالان اقتصادی، مدیران استانی، فعالان فرهنگی و در نهایت نشست خبری با اصحاب رسانه را خواهند داشت.

وی در خصوص اینکه وزرا و معاونان در کدام شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کنند و چه پروژه‌هایی را افتتاح می‌کنند، اظهار کرد: حدود ۱۲ وزیر و دو یا سه معاون، رئیس جمهور را همراهی می‌کنند و بر اساس تقسیم بندی انجام شده و مسائل و مشکلاتی که هر شهرستان دارد، در آن شهر حضور پیدا می‌کنند و مشکلات را بررسی و با اقشار مختلف مردم دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

افرازه شهاوند در خصوص طرح‌هایی که قرار است در این دوره افتتاح شوند، گفت: چند پروژه درمانی از جمله بیمارستان شوشتر و مصوبات جدید در حوزه بهداشت و درمان در شهرهای مختلف داریم. چند پروژه جدید هم در حوزه آموزشی افتتاح خواهد شد. پایانه مکانیزه بندر امام که پروژه بسیار مهمی است به دست معاونین وزرا افتتاح می‌شود.

برکناری برخی مدیران کم کار در خوزستان

وی با اشاره به سوءمدیریت ها و احتمال برکناری برخی مدیران در خوزستان تصریح کرد: یکی از مهمترین موضوعات مدنظر استاندار خوزستان در بررسی‌های انجام شده، نظارت بر عملکرد مدیران و اجرای پروژه‌های مصوب سفر قبلی است و از محورهای قابل توجه سفرهای ریاست جمهوری نیز همین ارزیابی عملکرد مدیران است. در برخی از استان‌ها به دلیل سوءمدیریت‌ها و ضعف‌هایی که وجود داشته، برخی از مدیران برکنار شدند و احتمال دارد برخی از مدیران که در حوزه مأموریت خود در استان کم کاری داشتند نیز برکنار شوند.

افرازه شهاوند افزود: خروجی ارزیابی‌ها و احصا ضعف‌ها قطعاً مشخص و برکناری برخی مدیران هم صورت خواهد گرفت زیرا بسیاری از مشکلات در کشور و استان ناشی از سوء‌مدیریت‌ها و کم کاری برخی از مدیران است که هم باید ارزیابی شده، هم برکنار شوند و هم مردم نیز بدانند تا الگویی برای سایر مدیران شود تا به حوزه مأموریتی خود و مشکلات مردم استان و کشور اهمیت بدهند. ارزیابی عملکرد مدیران از ویژگی‌های مهم این سفر است.

وی در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی صنایع آلاینده به شرکت‌ها و صنایع بزرگ و قانونمند کردن عمل به مسئولیت‌های اجتماعی آنها اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های مهم همه ما در بحث مسائل مالی و ایفای نقش اجتماعی صنایع مادر در خوزستان همین موضوع است که می‌تواند از بسیاری از مشکلات گره گشایی و می‌تواند بسیاری از مشکلات استان در حوزه‌های عمرانی، توسعه، زیرساخت، فرهنگ و مسائل دیگر را حل کند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان تاکید کرد: صنایع مادر موظف هستند بخشی از درآمد خود را از باب مسئولیت اجتماعی به حوزه‌های مختلف عمرانی، زیرساختی و مسائل فرهنگی و اجتماعی اختصاص دهند.

وی ادامه داد: یکی از ایرادات اساسی که حوزه مسئولیت اجتماعی دارد، این است که سامان یافته نیست و به صورت پراکنده در حال انجام است و نه قابل برنامه‌ریزی است و نه به صورت دقیق قابل نظارت است؛ البته پیشنهادات خوبی در این زمینه تهیه و به هیئت دولت ارائه شده که باید سهم هر دستگاه مشخص شود.

افرازه شهاوند گفت: به هر حال باید سهم مسئولیت اجتماعی صنایع مادر استان بر اساس میزان تولیدشان مشخص شده و قابل برنامه‌ریزی باشد تا با هدف هزینه شود. نباید پراکنده، جزیره‌ای، بدون هدف و بدون برنامه هزینه شود و باید بر میزان آن نظارت شود. اینکه در کجا هزینه می‌شود باید تحت نظارت یک مجموعه و کمیته‌ای باشد که خروجی مؤثری داشته باشد. بخشی از پروژه‌های استانی که نمی‌توان ردیف بودجه ملی برایشان تعریف کرد به دلیل کمبود منابع مالی ملی بوده که می‌توان از قبل صنایع آلاینده این خلاء را جبران کرد و سرمایه بسیار سنگین و گره گشایی است که در اختیار استان قرار دارد و قطعاً یکی از محورهایی است که ما در استانداری پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم به نتیجه برسد.

وی به موضوع مهم اشتغال و استفاده از نیروهای بومی و نبود تناسب ظرفیت اشتغال و بیکاری در خوزستان اشاره کرد و افزود: یکی از مسائل و مشکلات استان، بحث اشتغال است که استاندار خوزستان برنامه‌ها و پیشنهادات بسیار خوبی دارند که در مجموعه‌های مختلف، تدوین و ارائه شده است. بحث خوشه‌های صنعتی را که استاندار خوزستان مطرح و دنبال می‌کند، معطوف به اشتغال بومی است. مثل صنایع پایین‌دست بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی که در استان وجود دارد.

وی تاکید کرد: از جمله محورها و موضوعات اصلی مورد نظر استاندار خوزستان بحث اشتغال با اولویت صد درصد نیروهای بومی است که قطعاً در رأس این سفر قرار دارد، البته اشتغال نیروی بومی در گذشته هم بوده و جزو تأکیدات و مصوبات دولت و استان است و در برنامه پیش رو نیز تلاش بر این خواهد شد که اشتغال و استخدام‌ها معطوف به نیروهای بومی باشد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به اقدامات دولت کنونی در استان ادامه داد: در رأس این اقدامات، طرح آبرسانی غدیر، بزرگترین طرح آبرسانی کشور در استان یا طرح جامع آب و فاضلاب اهواز به عنوان بزرگترین طرح آب و فاضلاب در کشور است.

وی افزود: بحث توسعه واحدهای درمانی و زیرساختی در استان خوزستان پیشرفت خوبی داشته است که طرح‌های مهمی از جمله بیمارستان ۴۷۷ تختخوابی در دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دو بیمارستان در بهبهان، طرح‌های مهم بیمارستانی در کلان‌شهر اهواز، بیمارستان یا زهرا دزفول از جمله این طرح‌ها است.

افرازه شهاوند ادامه داد: همچنین ابر پروژه‌هایی در خوزستان بعد از سال‌ها در حال انجام هستند؛ طرح‌های آب رسانی در حوزه آب شرب، آب کشاورزی، فاضلاب، توسعه راه‌های ریلی، توسعه راه‌های آسفالت از جمله ابر پروژه‌های کشور هستند که در استان خوزستان در حال انجام هستند.

شأن مردم خوزستان درگیر بودن با مشکلات اساسی نیست

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با تاکید بر حل مشکلات مردم به دغدغه رئیس جمهور و هیئت دولت، به راهکارهای گره گشای استاندار خوزستان و تلاش سایر مدیران استانی اشاره کرد و گفت: هر مدیری وظیفه دارد در حوزه خود نسبت به مشکلات مردم استان اهتمام داشته باشد، پای کار بیاید و از مشکلات استانی که مردمانش در حوزه‌های مختلف درگیر هستند، گره گشایی کند.

وی افزود: شأن استان خوزستان این نیست، مردم استانی که در جنگ و در مقاطع مختلف آسیب‌های زیادی دیده‌اند، با مشکلات اساسی در حوزه‌های مختلف درگیر باشند. البته در حوزه اشتغال، زیست محیطی، آب شرب و کشاورزی کارهای خیلی خوبی انجام شده که مدیران باید دستاوردها در حوزه‌های مختلف را بیان کنند.

وی تاکید کرد: مدیران هم در قبال نظام و دولت هم در قبال مردم و کاری که انجام شده تکلیف دارند و باید دستاوردها را به مردم گزارش دهند تا مردم تحت تأثیر هجمه‌های رسانه‌ای فکر نکنند غرق در مشکلات هستیم و هیچ کاری انجام نمی‌شود، دولت تلاش می‌کند و در حال انجام اقدامات و رفع مشکلات مردم است اما این اقدامات را نتوانستیم خوب بیان کنیم، این گزارش دهی باید انجام شود تا مردم هم بیش از پیش در کنار ما باشند. مردم در این سفر در کنار ما باشند و در دیدارها و استقبال از دولت و رئیس محترم جمهور حضور پیدا کنند تا بتوانیم بهره‌برداری مفید از این سفر داشته باشیم.

افرازه شهاوند به اتحاد عشایر خوزستان و حضور آنها در صحنه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: امیدواریم این بار هم در استقبال از رئیس جمهور سنگ تمام بگذارند و حضوری ماندگار داشته باشند، همانطور که شاهد بودیم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، با وجود اتفاقات سال گذشته و هجمه‌های رسانه‌ای و حمله ترکیبی با بصیرت در تمام برنامه‌ها حضور پیدا کردند و در کنار نظام و مسئولان هستند.

وی یادآور شد مردم امید دارند و ما هم امیدواریم و باید تلاش کنیم که این امیدواری مردم را مستحکم و تقویت کنیم. مسئولان در این زمینه تکالیف زیادی برعهده دارند. در این دولت و استانداری فعلی نباید مدیر کم کار وجود داشته باشد زیرا مدیر کم کار مطمئن باشد برکنار خواهد شد و باید تلاش بیش از پیش برای گره گشایی از حل مشکلات مردم داشته باشد.