اسپیکر باشگاهی چه ویژگی‌هایی دارد؟

اسپیکر باشگاهی چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از عوامل مؤثر در سالن‌های ورزشی، پخش موسیقی مناسب حین تمرین است. برای بیشتر ورزشکاران، گوش دادن به موسیقی یکی از ضرورت‌هاست. دویدن، پیاده روی تند، دوچرخه سواری، بدنسازی و ایروبیک اگر با موزیک ورزشی مناسب همراه باشند لذت دوچندان خواهند داشت.

افراد برای بالا بردن عملکرد ورزشی خود نیاز به موسیقی دارند. اگر شما هم صاحب یک سالن ورزشی هستید و قصد خرید اسپیکر باشگاهی دارید بهتر است نکاتی را در این خصوص بدانید.

نکات مهم در خرید اسپیکر باشگاهی

هنگام خرید اسپیکر باشگاهی به چند نکته باید توجه کنید:

  • اولین نکته، در نظر گرفتن وسعت و ابعاد سالن ورزشی است. این مورد مشخص می‌کند که به چه تعداد اسپیکر و با چه قدرتی نیاز دارید.
  • سپس باید اسپیکرها را منطقه‌ بندی کنید. سیستم صوتی باشگاه باید به صورتی باشد که امکان کنترل صدا در بخش‌های مختلف سالن وجود داشته باشد.
  • نکته سوم، در نظر گرفتن یکنواختی صدا در کل سالن ورزشی است. این مورد نیاز به طراحی و چیدمان اصولی دارد که باید توسط افراد متخصص انجام شود. هنگام استفاده از چند بلندگو باید به کابل کشی آن دقت زیادی شود.
  • انتخاب درست اسپیکر باشگاهی از همه مهم‌تر است. بسته به اینکه چه نوع تمریناتی در باشگاه انجام می‌شوند باید اسپیکرهای متفاوتی تهیه کنید.

در ادامه به طور دقیق‌تر به این موارد می‌پردازیم.

مساحت و وسعت سالن

این موضوع در انتخاب توان و قدرت سیستم صوتی و تعداد اسپیکرها اهمیت دارد. با در نظر داشتن مساحت و شکل هندسی باشگاه، توان دقیق برای تأمین سیستم صوتی سالن ورزشی محاسبه می‌شود. در این مورد باید محل قرار گرفتن میز مدیریت، کانتر، رختکن، تجهیزات ورزشی و کافه نیز به شکل دقیق مشخص شوند.

آکوستیک بودن فضا

آکوستیک بودن محیط اهمیت زیادی دارد ولی این مورد اغلب نادیده گرفته می‌شود. آینه‌های متعدد و یکپارچه باعث پیچیدن صدای موسیقی در محیط و ایجاد اکو می‌شود. در حالی که استفاده از مت و کفپوش‌های ورزشی از ایجاد ارتعاشات جلوگیری‌می‌کند.

توجه به این موارد باعث می‌شود که انتخاب بهتری داشته باشید. ارتفاع سالن هم باید در نظر گرفته شود. سالن‌هایی که بیش از ۳ متر ارتفاع دارند اغلب با کاهش کیفیت صدا مواجه می‌شوند. ستون‌های سالن هم از مواردی هستند که باید به آنها توجه شود.

توان مورد نیاز

پیش از خرید اسپیکر باشگاهی و با در نظر داشتن دو مورد قبل می‌توان توان صوتی مورد نیاز را محاسبه کرد. نرم افزارهایی برای این کار طراحی شده‌اند که خروجی را بر اساس متریال، مساحت و تجهیزات تعیین می‌کنند. نکته مهم این است که توان مورد نیاز سالن‌های ورزشی، متفاوت از سالن‌های کنفرانس و همایش‌هاست.

مهم‌ترین تجهیزات صوتی برای باشگاه کدامند؟

پخش موسیقی با کیفیت نیازمند تجهیزات صوتی مناسب است.

اسپیکر باشگاهی

اسپیکر مناسب برای باشگاه ورزشی باید کیفیت لازم را داشته باشد. زیرا پخش موسیقی بدون‌کیفیت باعث ایجاد اضطراب و به هم خوردن تمرکز ورزشکار می‌شود. اسپیکرها باید ظاهر مناسبی هم داشته باشند تا در هماهنگی و هارمونی سالن اختلال ایجاد نکنند. اسپیکرهای زیکو با ۳ سال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش از بهترین موارد هستند. بعضی از بهترین اسپیکرها برای باشگاه شامل موارد زیر هستند:

  • اسپیکر سقفی: این بلندگوها در مکان‌های بزرگ به کار می‌روند. کیفیت خوبی داشته و نویز کمی دارند. این بلندگوها توان کمتری نسبت به نمونه‌های دیگر دارند. پس بهتر است در سالن‌هایی که نیاز به موسیقی ملایم دارند استفاده شوند. باشگاه‌های یوگا بهترین مکان برای نصب چنین اسپیکرهایی هستند. نمونه‌های آن مدل‌های (CS-48)، (CS-46FL) و (CS-37)زیکو هستند.
  • اسپیکر دیواری: این اسپیکرها علاوه بر فضای کمی که اشغال می‌کنند، صدایی رسا و باکیفیت هم در فضای باشگاه پخش می‌کنند. این بلندگوها اغلب مجهز به بلوتوث هستند و کاربری راحتی ایجاد می‌کنند. همچنین طراحی دکوراتیو و زیبای آن‌ها، جذابیت زیادی به محیط می‌دهد.
  • اسپیکر پسیو: این مدل اسپیکرها از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. نکته مهم این است که اسپیکرهای پسیو به تنهایی توانایی تقویت سیگنال صوتی ندارند و نیازمند یک آمپلی فایر هستند.
  • اسپیکر اکتیو: این بلندگوها دارای آمپلی فایر داخلی هستند و امکان تقویت سیگنال‌های صوتی در بلندگو را دارند. همچنین مجهز به یک مدار (Crossover) هستند که فرکانس‌های بالا و پایین را تفکیک می‌کنند. بنابراین نیازی به تنظیم فرکانس خروجی ندارند.

اسپیکر باشگاهی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

هنگام انتخاب اسپیکر برای باشگاه ورزشی باید مواردی را در نظر داشته باشید. مهم‌ترین ویژگی‌های اسپیکر باشگاهی شامل موارد زیر است:

  • صدای باکیفیت
  • بدنه مقاوم
  • پورت‌های اتصال زیاد
  • امکان کنترل آسان
  • طراحی جذاب

اسپیکرهای هوشمند با قابلیت اتصال به شبکه بی سیم، این امکان را می‌دهد تا موسیقی از منابع مختلف پخش شود. این ویژگی انعطاف لازم برای مدیریت محتوا را نیز می‌دهد.

اسپیکرهای دکوراتیو مناسب باشگاه

اگر باشگاه ورزشی شیک و مدرن دارید و به ظاهر آن اهمیت می‌دهید حتماً از اسپیکرهای دکوراتیو استفاده کنید. این باندها، ظاهر زیبایی داشته و امکان تغییر زاویه برای شنیده شدن بهتر صدا دارند. باندهای دکوراتیو به هر دو شکل اهمی و ولتی طراحی می‌شوند.

معمولاً اسپیکرهای نوع (۲way) در باشگاه‌ها استفاده می‌شوند که دارای ووفر، توییتر و کراس اور هستند. سایز ووفر و توییتر به کار رفته بسیار مهم است. زیرا در کیفیت پخش صدای زیر و بم تأثیر زیادی دارد. اغلب باشگاه‌ها از سایز ۱۲ تا ۱۵ اینچ استفاده‌می‌کنند.

آمپلی فایر

آمپی فایر، صدای خروجی را با کیفیت بیشتر در بلندگوها ایجاد می‌کند. این دستگاه، تغییرات فرکانس و دامنه را تشخیص داده و بر اساس آن، سیگنال‌ها را تقویت کرده و کیفیت صدا را افزایش می‌دهد. تعداد ورودی‌ها و خروجی‌های آمپلی فایر بستگی به تعداد بلندگوها دارد.

فرکانس، دامنه و حجم صدای ایجاد شده توسط دستگاه‌های ورودی باید با آمپلی فایرها سازگاری داشته باشند. به همین دلیل انتخاب آن نیاز به تخصص دارد. در غیر این صورت، صدایی بی‌کیفیت به گوش خواهد رسید. بهتر است هنگام خرید آمپلی فایر برای اسپیکر باشگاهی با افراد ماهر مشورت کنید.

میکسر

میکسرها توانایی کنترل سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ را دارند. میکسرهای آنالوگ نسبت به مدل‌های دیجیتال‌، قدرت تغییر صدا و افکت‌های کمتری دارند. توصیه می‌شود هنگام خرید میکسر، مدل‌های دیجیتال آن را انتخاب کنید.

تعداد کانال‌های ورودی و خروجی میکسرها هم متفاوت است. به همین دلیل لازم است امکانات و تجهیزات مورد نیاز خود را پیش از خرید مشخص کنید. شما می‌توانید از پاورمیکسرها هم استفاده کنید که مجهز به آمپلی فایر و تقویت کننده صدا برای اتصال به بلندگوهای پسیو هستند.

میکروفون

بعضی ورزش‌ها نیاز به دریافت راهنمایی لحظه‌ای از مربی دارند. یوگا، زومبا، رقص، ایروبیک و بسیاری از ورزش‌های هوازی از این دسته هستند. در سالن‌های شلوغ و هنگام پخش موسیقی برای ورزش، صدای مربی باید به وضوح شنیده شود. بنابراین باید یک میکروفون مناسب تهیه شود. در باشگاه‌های ورزشی از دو نمونه میکروفون یقه‌ای و هدمیک استفاده می‌شود.

مزیت هدمیک این است که مربی هر چقدر هم جنب‌وجوش داشته باشد، باز هم میکروفون جلوی دهان او ثابت خواهد ماند. پس در ورزش‌های سنگین با فعالیت زیاد بهتر است از هدمیک به جای میکروفون یقه‌ای استفاده شود.

اما فایده موسیقی هنگام ورزش کردن چیست؟

در دهه گذشته، تحقیقات زیادی روی نقش موسیقی در ورزش انجام شده است. به روشنی معلوم شده که چرا ورزش کردن بدون موسیقی برای بسیاری از افراد غیرممکن است.

موزیک ورزشی قادر به تغییر حالت ذهن و بدن هنگام فعالیت است. موسیقی می‌تواند حواس ورزشکار را از درد و خستگی پرت کرده و استقامت را بالا ببرد. بدین ترتیب، تلاش ناخودآگاه برای بالا بردن متابولیسم افزایش می‌یابد.

با گوش دادن به موسیقی می‌توانیم مسافت بیشتری بدویم و بیشتر رکاب بزنیم. می‌توان گفت که موسیقی، نوعی داروی دوپینگ مجاز و بی ضرر است.

اما انتخاب موزیک مناسب برای هر سبک از ورزش هم نیاز به دقت دارد. نمی‌توانیم از همان موسیقی که هنگام بدنسازی پخش می‌شود در یوگا هم استفاده کنیم. ملودی و ضرب آهنگ موسیقی، ارتباط مسقیم با هیجانات و احساسات ورزشکار دارد.

هماهنگی بدن و موسیقی در ورزش

روانشناسان ورزشی، تحقیقات زیادی در مورد فعالیت بدن و هماهنگی آن با موسیقی انجام داده‌اند. دو ویژگی مهم موزیک‌های ورزشی، ضرب و ریتم است. این دو مورد مشخص می‌کنند که یک آهنگ تا چه حد قادر است شما را به جنش وادار کند.

افراد هنگام شنیدن موسیقی به طور غریزی شروع به حرکت دادن بدن، ریتم گرفتن با دست و رقصیدن می‌کنند. بعضی از موزیک‌ها این قابلیت را دارند که هیجان زیاد در فرد ایجاد کنند. موسیقی راک و الکترونیک، هیپ هاپ و ترنس از این قبیل موسیقی‌ها هستند.

بهترین ریتم در فعالیت بدنی

ریتم متداول در آهنگ‌های محرک، فرکانس ۲ هرتز است. این مقدار معادل با ۱۲۰ ضربه در دقیقه است. تحقیقاتی در این خصوص انجام شد که نشان داد افراد هنگام شنیدن این ریتم، ناخودآگاه ۲ برابر سریع‌تر حرکت می‌کنند. اما افرادی که قصد فعالیت شدیدتر دارند از ریتم‌های ۱۶۰ ضربه در دقیقه استفاده می‌کنند.

این موسیقی‌ها به افراد کمک می‌کنند تا شتاب و سرعت بیشتری هنگام ورزش داشته باشند. گاهی نیز فرد نیاز چندان به هماهنگی موسیقی و ریتم ورزش ندارد و ترجیح می‌دهد از آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش دهد. هم خوانی با موسیقی ممکن است تأثیرات بیشتری برای یک ورزشکار داشته باشد.

تأثیرات موسیقی بر ورزش

بدن انسان، دائم در حال کنترل خود است. پس از مدتی ورزش، خستگی جسمی شروع شده و بدن، علائم را شناسایی می‌کند. بالا رفتن اسید لاکتیک، تند شدن ضربان قلب، تعریق و افزایش تنفس از جمله این نشانه‌ها هستند. در این شرایط بدن تصمیم به استراحت می‌گیرد.

یکی از تاثیرات موسیقی بر ورزش، مقابله روانی با این احساس‌هاست. ورزشکاران هنگام گوش دادن به موسیقی، دریافت و درک بیشتری از عملکرد خودشان پیدا می‌کنند. همچنین با حفظ احساسات قدرتمند، سطح مقاومت بیشتری از خود بروز می‌دهند.

کاهش احساس خستگی

موسیقی می‌تواند ورزشکار را از تمرکز بر احساسات فیزیکی مانند خستگی باز دارد. بنابراین باعث بالا رفتن سطح آمادگی جسمانی و ایجاد انگیزه در فرد می‌شود. بدین ترتیب با پرت شدن حواس ورزشکار، توانایی بیشتری در طول تمرین حس می‌کند.

تحریک ذهنی

تغییر حالت و برانگیختگی ذهنی سبب افزایش عملکرد ورزشی می‌شود. گویا موسیقی با تأثیرات روانی خود می‌تواند فرد را وادار به فعالیت بهتر بدنی کند. تحقیقات مشخص کرده است که بین نورون‌های شنوایی و نورون‌های حرکتی، ارتباط مستقیمی وجود دارد. به عبارت بهتر، آنچه شنیده می‌شود باعث ایجاد تحرکی خاص در بدن خواهد شد.

افزایش هماهنگی حرکتی

از فواید موسیقی، هماهنگی حرکتی و فعالیت بدن است. به همین دلیل در اکثر کلاس‌های گروهی فیتنس و رقص از موزیک استفاده می‌شود. بدن تمایل زیاد به هماهنگ شدن با یک ریتم خاص دارد. همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس فرد در طول تمرین می‌شود. این امر ارتباط مستقیم با روحیه مثبت هنگام ورزش دارد.

افزایش شدت ورزش

سرعت ضرب آهنگ از عواملی است که بر شدت ورزش تأثیر می‌گذارد. بهتر است گرم کردن و تمرینات ابتدایی را با آهنگ‌های آهسته شروع کرده و با افزایش شدت تمرین، موسیقی سریع‌تری پخش کنید. موسیقی با فرکانس ۲.۵ هرتز یا ۱۵۰ ضرب در دقیقه برای ورزش‌های شدید مناسب است. در حالی که برای تمرینات آرام، موسیقی کمتر از ۱۰۰ ضربه در دقیقه کافی خواهد بود.

هیجان و درد

بین درد و خستگی تفاوت وجود دارد. هرچند موزیک باعث پرت شدن حواس از محدودیت‌ها می‌شود اما گوش دادن به صدای بدن هم اهمیت زیادی دارد. خستگی سریع و سرکوب کردن آن، تصمیم درستی نیست و شما باید ورزش خود را کنترل کنید.

اگر هنگام تمرین احساس درد یا خستگی سریع می‌کنید نباید خودتان را با موزیک سرگرم کنید. هیجان ناشی از موسیقی ممکن است شما را گمراه کند. در چنین مواردی باید با پزشک یا متخصص ورزش مشورت کنید.

جمع بندی

موسیقی در روحیه افراد تأثیر زیادی دارد. تمام باشگاه‌های ورزشی نیاز به استفاده از تجهیزات صوتی دارند تا روحیه ورزشی و شاد در مجموعه ایجاد کنند. سیستم‌های صوتی شامل دستگاه‌های مختلفی هستند که اسپیکر باشگاهی یکی از آن‌هاست.

کیفیت خوب، صدای یکنواخت و پخش موزیک‌های مناسب می‌تواند سبک و سیاق تمرین را کاملاً متفاوت کنند. گوش دادن به موسیقی باعث ایجاد هورمون‌های مختلف و درنتیجه باعث ایجاد انگیزه و نشاط در ورزشکار می‌شود.

شما می‌توانید از تمامی محصولات زیکو موجود مناسب باشگاه استفاده کنید. زیکو یکی از تولیدکنندگان آلمانی تجهیزات صوتی است که همه امکانات لازم برای داشتن یک سیستم با کیفیت برای باشگاه را فراهم می‌کند. این محصولات درعین کیفیت، زیبایی هم دارند که فضا را دلنشین می‌کنند.