رشد تورم مانع خلق پول در جامعه است/نظارت بر هزینه کردمنابع بانکی

رشد تورم مانع خلق پول در جامعه است/نظارت بر هزینه کردمنابع بانکی

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالح آبادی شامگاه پنجشنبه در شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس بیان کرد: تقاضا از سیستم بانکی به شدت بالا است و تکالیف بسیار زیادی برای سیستم بانکی در نظر گرفته شده اما منابع بانکی به گونه‌ای است که پوشش دهنده تمام تقاضاها نیست.

وی ادامه داد: در مجلس یک هزار و ٣٠٠ هزار میلیارد تومان برای یک موضوع در نظر گرفته شده بود که از توان سیستم بانکی خارج بوده اما این در حالی است که در حوزه قانون گذاری گاهی تصمیماتی گرفته می‌شود که بسیار سخت است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: گاهی دیده شده تکالیفی که توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل داده می‌شود اجرا نشده و موجب نارضایتی می‌شود اما این موضوع باید مدنظر باشد که تقاضا برای تسهیلات بانکی در کشور بسیار زیاد است.

او افزود: بانک مرکزی خالق پول بوده و با یک کلید می‌توان پول تولید کرد و هیچ محدودیتی در توزیع پول ندارد اما با ورود پول بدون محدودیت در جامعه شاهد خواهیم بود که تورم در کشور رشد فزاینده خواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سیاست بانک مرکزی انقباضی نیست یادآور شد: باید به گونه‌ای رفتار کرد که دست بانک‌ها از جیب بانک مرکزی کوتاه شود لازم به ذکر است که در سایر دولت‌ها بانک‌های مرکزی با شاخص اقتدار بانک زمینه کنترل بانک‌های عامل را فراهم کرد البته این موضوع مهم است که اگر این شاخص در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد تورم نیز کنترل خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: بانک‌های خصوصی باید کفایت سرمایه را افزایش دهند و اگر این کار را انجام ندهند باید پاسخگوی مراجع قانونی باشند و بانک مرکزی نیز از این موضع کوتاه نخواهد آمد چون باید فضای اقتصادی کشور را اصلاح کرد.

وی افزود: کفایت سرمایه در بانک‌های دولتی نیز باید افزایش یابد و همانگونه که حقوق کارکنان نیز افزایش می‌یابد دولت و مجلس نیز باید اقدام به افزایش کفایت سرمایه بانک‌های دولتی کنند.

صالح آبادی تاکید کرد: بانک‌ها می‌توانند با فروش املاک زمینه توسعه و افزایش سرمایه را انجام دهند و از طریق فروش املاک و کارخانه‌ها مشکلات خود را در این بخش کاهش دهند البته معوقات بانکی نیز یکی دیگر از مشکلات بانک‌ها است.

وی افزود: اگر شخصی دارای معوقات کلان بانکی است و دارای توانایی در پرداخت است باید با همکاری مردم و دستگاه‌های نظارتی زمینه خارج شدن منابع فریز شده بانک‌ها فراهم شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: آن دسته از بانک‌هایی که منابع را از استان‌های مختلف جمع آوری کرده و در کارخانه‌هایی که مربوط به خودشان است هزینه می‌کنند باید بدانند دیگر این امکان را ندارند و اجازه نخواهیم داد اینگونه رفتارها در بانک‌ها روی دهد.

منبع : مهر