بررسی دقیق کاربردهای ورق سیاه 3 میل

بررسی دقیق کاربردهای ورق سیاه 3 میل

در بین ورق های سیاه نازک بار، ورق سیاه ۳ میلی متری از محبوبیت بسیاری برای افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، بهره مند می باشد؛ زیرا نه تنها فرآیند تولید چندان سختی را برای کارخانجات تولیدکننده محصولات گرم ندارد، بلکه استحکام کافی را نیز نسبت به ضخامتی که دارد، به خود اختصاص داده است. از این رو در این مطلب قصد بررسی دقیق کاربردهای ورق سیاه ۳ میل را داریم تا در زمان خرید و ثبت سفارش برای ورق های گرم، با اطمینان خرید نمایید.

ابتدایی ترین و اصلی ترین کاربرد ورق ۳ میل در صنعت ساختمان سازی می باشد. در واقع تمامی ضخامت های این محصول در این صنعت کاربرد دارند، اما نکته حائز اهمیت در چگونگی به کارگیری ورق گرم در انواع ضخامت ها برای این صنعت است. ورق سیاه ۳ میل پروژه های ساختمانی در اشکال مختلف نبشی، تیرآهن، قوطی، پروفیل های باز و بسته، زد و یووی شکل، درب و پنجره فلزی و مواردی از این قبیل کاربرد دارد. همچنین علاوه بر آن با برشکاری شیت های ۳ میل به عنوان صفحه ستون نیز به کار گرفته می شوند. ساخت سقف و دیوار سازه های سبک نیز از دیگر مصارف این محصولات به شمار می آید.

دیگر مصارف ورق های سیاه در ضخامت ۳ میلی متر مربوط به قطعات صنعت خودروسازی و ساخت ماشین آلات صنعتی می باشد. همان طور که می دانید حدود ۹۰ درصد از خودروها و ماشین های سنگین امروزی از محصولات فولادی ساخته می شود. ورق ۳ میل نیز با داشتن انعطاف پذیری و استحکام نسبی در ساخت قطعات این محصولات کاربرد دارد.

گریدهایی که تحت ضخامت ۳ میلی متر نیز تولید می شوند، شامل انواع کیفیت های معمولی، صنعتی، آلیاژی، دریایی و … هستند. از این رو می توان گفت ساخت تجهیزات صنایعی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، از سایر کاربردهای ورق سیاه ۳ میل به شمار می آیند:

  • ساخت انواع ورق های فولادی مانند فول هارد، سرد و پوشش دار
  • تجهیزات صنعت کشتی سازی و تعمیرات دریایی
  • ساخت بالابرهای صنعت حمل و نقل
  • تجهیزات و ابزارآلات صنایع کشاورزی
  • تجهیزات ترافیکی مانند ساخت گاردریل، تابلوهای راهنمایی و …
  • قطعاتی مانند پیچ، مهره، پلیت، میخ و …
  • ورق های آجدار و صفحات پانچ که در ساخت پله های اضطراری، کفی کامیون، وانت و .. کاربرد دارند
  • ساخت برخی از تجهیزات صنعت لوازم خانگی و …

جدول وزن ورق ۳ میل

همان طور که می دانید یکی از مهم ترین پارامترها در بحث تعیین قیمت، بررسی وزن ورق فولادی می باشد؛ زیرا قیمت این محصولات در هر بازه ضخامتی بر اساس کیلویی توسط سایت های مختلف اعلام می گردد. بنابراین انتخاب راه درستی برای به دست آوردن وزن ورق ۳ میل، به شما در تعیین قیمت آن کمک بزرگی می کند. دو روش برای به دست آوردن وزن ورق ۳ میلی متری فولادی وجود دارد که شامل استفاده از فرمول و سپس به کارگیری جداول وزن این محصول هستند.

البته از راه سومی نیز می توانید استفاده کنید که شامل مراجعه به آیکن محاسبه وزن ورق فولادی در سمت راست صفحه اصلی وب سایت آهن اینفو می باشد. با استفاده از این آیکن به راحتی می توانید طول، عرض و ضخامت شیت مد نظر را جایگذاری کرده و سپس وزن محصول را به دست آورید.

با این وجود نحوه استفاده از جدول وزن ورق ۳ میل، شامل دارا بودن طول و عرض شیت نیز می باشد. دقت داشته باشید وزن رول های فولادی از ۳ تا ۳۰ تن متغیر است. برای محاسبه وزن ورق ۳ میل نیز کافی است پارامترهای طول و عرض را در جدولی که در ادامه برای شما قرار داده ایم، جایگذاری نمایید تا وزن آن را به دست آورید.

با این حال این نکته را در نظر داشته باشید که وزن دقیق ورق های فولادی جدا از محاسبه توسط شخص خریدار، با وزن کردن آن ها بر روی باسکول و در زمان بارگیری مشخص می گردد. استفاده از فرمول محاسبه وزن نیز یکی دیگر از راحت ترین راه ها می باشد که در جهت مشخص شدن وزن ورق ۳ میل و هزینه مورد استفاده قرار می گیرد.

در این فرمول علاوه بر پارامترهای ضخامت، طول و عرض، یک عدد ثابت به عنوان چگالی فلز پایه یعنی فولاد در نظر گرفته شده است. این عدد در واقع ۷۸۵۰ می باشد که در برخی مواقع عدد ۸ به جای آن قرار می گیرد. با این وجود فرمول و جدول محاسبه وزن ورق ۳ میل به شرح زیر هستند:

وزن ورق فولادی = ۷۸.۵ * طول ورق (میلی متر) * عرض ورق (میلی متر) * ضخامت ورق (۳ میلی متر)

فرآیند تولید ورق ۳ میل

ساخت ورق سیاه نازک بار با ضخامت ۳ میلی متر یکی از سخت ترین فرآیندهای نورد گرم به شمار می آید؛ زیرا در طی آن اسلب فولادی در بازه ضخامتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی متر باید به اندازه ای نورد شود که یک شیت یک دست با ضخامت ۳ میلی متر بدون هیچگونه موجی تولید گردد. در ابتدای فرآیند باید اسلب فولادی به دست آمده از برشکاری شمش های منجمد را پیش گرم کرد که این اتفاق در کوره های مخصوص و دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد انجام می گیرد.

در مرحله بعدی نیز لازم است پوسته های اکسیدی که بر اثر حرارت فرآیند پیش گرم و مراحل حرارتی دیگر بر روی اسلب ها به وجود آمده اند، در واحد پوسته شویی و تحت پاشش و فشار آب زیاد، زدوده شوند. سپس نوبت به انجام فرآیند نورد به وسیله غلطک های مخصوص می رسد. این غلطک ها با حرکت های رفت و برگشتی سبب کاهش ضخامت قطعات اسلب و افزایش طول آن ها شده و در دو مرحله این فرآیند را انجام می دهند. در مرحله اول تنها ۲۵ درصد از ضخامت اسلب کاهش یافته و در مراحل پایانی ضخامت آن ها به حدود ۳ میلی متر می رسد.

سپس باید شیت های ۳ میلی متری در واحد کولینگ و توسط بسترهای خنک کننده سرد شوند، اما در همین حین خواص مکانیکی، صافی سطح و کیفیت آن ها به وسیله دستگاه ها و تست های مختلف کنترل می گردد. در نهایت پس از تأیید کارشناسان فنی کارخانه تولیدکننده، ورق سیاه ۳ میل در خط مخصوص قرار گرفته تا توسط دستگاه کلاف پیچ به شکل رول ۳ میل در آید. پس از بسته بندی کارخانه نیز محصول به مشتریان ارسال می گردد.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق ۳ میل

ورق سیاه یکی از ابتدایی ترین محصولات فولادی است که به صورت مستقیم از شمش تولید می شود؛ زیرا در واقع اسلب از برشکاری شمش به دست می آید و فرآیند پیچیده ای را طی نمی کند. با این وجود بهتر است بدانید نرخ ورق سیاه با هر ضخامتی از ۲/۱ تا ۱۰۰ میلی متر تحت تأثیر یک سری عوامل قرار دارد. در این بین قیمت ورق ۳ میل نیز نسبت به سایر ورق های فولادی بسیار مقرون به صرفه می باشد، اما عوامل بسیاری در آن دخیل هستند. از جمله مهم ترین این عوامل می توان به کارخانه تولیدکننده اشاره کرد؛ زیرا کارخانجات تولیدکننده ورق ۳ میل هر کدام از استاندارد خاصی برای تولید این فلز استفاده می کنند.

هر استاندارد سبب ایجاد کیفیت متفاوتی از ورق های ۳ میلی متری خواهد شد که این موضوع بر میزان فروش کارخانه، کاربرد محصول و هزینه تولید بسیار اثرگذار است. از سوی دیگر کیفیت سطح و گرید ورق ۳ میل برخی از کارخانجات برای یک سری از مصارف و کیفیت سطح و گرید ورق های برخی دیگر برای کاربردهای متفاوتی مناسب هستند؛ از این رو پیشنهاد همیشگی ما به خریداران ورق سیاه مشخص کردن کاربرد نهایی پیش از تماس با کارشناسان است.

سایر عواملی که بر قیمت ورق های سیاه ۳ میلی متری اثرگذار هستند، نیز شامل نوسانات بازار دلار، وضعیت بورس، عرضه و تقاضا، تورم اقتصادی، سهمیه مواد اولیه کارخانه، قیمت اسلب اولیه و … هستند. در این بین قیمت دلار به صورت روزانه بر نرخ شمش فولادی وارداتی و صادراتی و در نتیجه ورق سیاه تأثیرات بیشتری دارد؛ به همین علت بازار فولاد جدا از مبحث عرضه و تقاضا در بازار آزاد آهن و آلات و بورس، تحت تأثیر نرخ دلاری است که به صورت روزانه دچار نوسان می باشد.

تفاوت کاربردهای ورق سیاه ۳ میل و ورق سیاه ۱۰ میل

در بین ورق های نازک بار، برای بسیاری از کاربردها، ورق های ۳ میل استحکام کافی و لازم مد نظر خریداران را نداشته و از این رو باید ضخامت های بیشتر مانند ۱۰ میل مورد استفاده قرار بگیرند؛ به همین علت قصد بررسی تفاوت کاربردهای ورق سیاه ۳ میل و ۱۰ میل با یک دیگر را داریم.

از کاربرد های ورق سیاه با ضخامت ۳ میلی متر می توان به ساخت انواع پروفیل های فولادی باز، بسته، یووی و زد شکل اشاره داشت که مصارف آن ها در صنعت ساختمان سازی می باشد. همچنین این محصول به عنوان پروفیل درب و پنجره های ساختمان ها، نبشی در گوشه ها، قوطی برای نگهداری مصالح و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی دیگر از مهم ترین کاربردهای ورق سیاه ۳ میل نیز در ساخت لوله های بسیار سبک انتقال تأسیساتی، ساخت ابزارآلات و لوازم مورد نیاز برای کشاورزی، قطعات صنعتی کوچک مانند پیچ، مهره و … در جهت استحکام اتصالات بزرگ تر است. این در صورتی است که ورق سیاه ۱۰ میل با داشتن استحکام کششی بالاتر و انعطاف پذیری نسبی در مصارف سنگین تر کاربرد دارد. البته این موضوع بسته به گرید آن نیز متغیر است؛ زیرا ورق های ۱۰ میلی متری معمولاً در کیفیت های معمولی و صنعتی تولید می شوند.

با این وجود اصلی ترین کاربرد آن در ساخت صفحه ستون در ساختمان می باشد. همان طور که می دانید صفحه ستون در جهت انتقال بارهای وارد شده به ستون، به پی یا زیر بنا ساختمان عمل می کند و در نتیجه متریالی که در ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار حائز اهمیت است. بیشتر افرادی که قصد خرید ورق سیاه ۱۰ میل را دارند، معمولاً سازندگان ماشین آلات صنعتی، قطعه سازی برای خودروها، لوله سازان، پیمانکاران ساختمانی و … هستند. این محصول در ساخت سقف و دیوار سازه های سبک، تجهیزات نفتی، سکوهای نفتی، تانکرها، تجهیزات کشتی سازی و تعمیرات دریایی، لوله های انتقال سیالات و مواردی از این قبیل نیز به کار برده می شود.

در نهایت نیز باید گفت پیش از خرید ورق سیاه در ضخامت های ۳ و ۱۰ میلی متر کاربرد مد نظر خود را مشخص کرده و با کارشناسان فروش با تجربه در این زمینه به خوبی مشورت نمایید.

سایت metalsupermarkets درباره ورق های سیاه فولادی می نویسد:

Mild Steel Sheet Black is flat shaped sheet of Black Mild Steel. Black Steel involves the production of sheet metal from billets by passing the steel through rollers while above its recrystallisation temperature to desired physical dimensions. Multiple passes through the rollers may be necessary to produce the final dimensions.

ترجمه :

ورق فولادی ملایم مشکی ورق مسطح از فولاد ملایم سیاه است. فولاد سیاه شامل تولید ورق فلز از بیلت ها با عبور فولاد از میان غلتک ها در حالی که بالاتر از دمای تبلور مجدد آن تا ابعاد فیزیکی مورد نظر است. برای تولید ابعاد نهایی ممکن است چندین عبور از غلتک ها لازم باشد.