ضعف و قدرت

ضعف و قدرت

انسان در درون خود دو بُعد ضعف و قوت دارد.

من می­گویم مراقب بُعد ضعف خود باشید چرا که هیچ­کس به انسان ضعیف علاقه ­ای ندارد و فقط شاید برای او دلسوزی کنند، اما مورد علاقه آن­ها نیست.

به فیلم­ها دقت کنید: شخصیت­های قوی با بُعد رفتاری خوب در فیلم­ها مورد ستایش قرار می­ گیرند و بیننده تمایل دارد فیلم را بارها ببیند. یقین دارد او حتما تا انتهای فیلم بر تمام چیزهای بد پیروز خواهد شد.

اکنون به شخصیت منفی و قوی فیلم دقت کنید، او نیز به چشم می­ آید ولی باز هم زمانی بیننده تمایل دارد فیلم را ببیند که شخصیت قوی­تری جلوی او ایستاده باشد. فیلم­هایی که انسان­های بدبخت را نشان می­دهد که هر روز بیچاره ­تر، ضعیف ­تر و بدبخت­ تر می­شوند، مورد علاقه نیستند.

اکنون ببینیم چه کسانی به بُعد ضعف درونشان میدان داده­ اند؟

به طور مثال کسانی که بسیار ناله می­کنند و گله دارند و همه چیز را سخت می­بینند. تکه کلام آن­ها: داغونم. واااای ، چه روز بد و سختی، نمی­تونم، ما نمی­تونیم، از عهده ما بر نمیاد، وای بدبخت شدیم. جیگرم خونه، کاش بمیرم، کاش زودتر راحت شم، وای تموم شه راحت شیم، حالم خیلی بده و اصلا حل نمیشه، این دیگه خراب شد، بسیار زیاد کلام­ها و حالت­های مختلف …..

حال بُعد قوت را پرورش می ­دهیم. شاید در این حالت منتظر باشید شخص را پرخاشگر نشان دهیم اما اینطور نیست، در این حالت میبینید که آرام هستید، از عهده کارهایی که در توانمان هست بسیار خوب بر­می ­آییم. قرار است زندگی کنیم،پس اگر چیزی آزارمان می ­دهد آن را کنار بگذاریم یا راهکاری برای مقابله با آن یا کمرنگ کردن آن بیابیم.

تجربه ­های خوب و بد بسیارند، این موضوع را درک کنیم.

خودمان را مدام محاکمه نمی ­کنیم، انسان محال است اشتباه نکند.

حال بد برای همه به وجود می­ آید، اما می توانیم مدت زمان طولانی در حال بد ­نمانیم .کسی یا چیزی را در نظرمان اینقدر بزرگ و بالا ­نبریم که در نبود او ناگهان فرو بریزیم.و در آخر،حتی اگر امروز را می توانی درصدی قوی باشی، لطفا­ به همان اندازه، امروز را قدرتمند زندگی کن.

میترا مهرویان

instagram : Mahrouyan.Mitra