تشک نرم بهتر است یا تشک سفت؟

تشک نرم بهتر است یا تشک سفت؟

امروزه دردهای عضلانی و عارضه کمر درد بسیار متداول است. به نظر شما دلیل اصلی اینگونه دردها چیست؟ چرا باید آمار ابتلا به عارضه کمردرد در افراد تا این حد زیاد باشد؟ پاسخ این سوال تنها یک جمله است آن هم چیزی نیست جزء استفاده از کالای خواب و تشک های نامناسب. در واقع می توان گفت که تشک نقش بسزایی در بهبود عارضه‌های کمر درد و سلامت بدنی ما دارد و بسیاری از متخصصین و پزشکان توصیه می کنند که همه مردم از تشک مناسبی استفاده کنند تا این گونه مشکلات برای بدن ایجاد نشود یا تا حدی در بهبود این دردها موثر باشند.

یکی از مواردی که در انتخاب تشک باید به آن بسیار اهمیت داد، میزان نرم یا سفت بودن تشک است. به نظر شما تشک نرم بهتر است یا تشک سفت؟ تشک های نرم و تشک های سفت چه مزایا و معایبی دارند؟ در این مطلب به طور کامل در این زمینه پرداخته شده است. پیش از خرید تشک طبی از تانیل چوب ابتدا این توضیحات را مطالعه نمائید.

با انواع تشک آشنا شوید!

  1. تشک نرم

بسیاری از افراد تشک های خیلی نرم را برای استراحت و خوابیدن انتخاب می کنند. دلیل آن هم این است که فکر می کنند راحتی و آرامش بیش تری را احساس می کنند اما تفکر این افراد کاملا اشتباه است. بهتر است بدانید تشک های خیلی نرم باعث می شوند که بدن به طور کامل در آن ها فرو بروند و تشک به مرور حالت بدن را به خود خواهد گرفت و از طرفی هم با فرور فتن بدن در داخل این تشک ها احساس آزادی کم تری برای جا به جایی و حرکت خواهد داشت.

مزایای تشک نرم

  • تشک های نرم معمولا مناسب افرادی‌ست که از کمردرد رنج می برند و همچنین افرادی که بر روی تشک های استاندارد باز هم دچار کمردرد می شوند.
  • این نوع تشک ها برای افرادی که وزن پایینی دارند گزینه مناسبی‌ست. چرا که که بعد از گذشت چند سال به دلیل عدم تحمل وزن های بالا، فشرده نمی شوند و کارایی خود را از دست نخواهد داد.
  • به افرادی که عادت دارند به پهلو بخوابند می توانند از تشک نرم استفاده کنند. چرا که احساس راحتی بیش تری را به لگن و شانه های افراد منتقل خواهد کرد و از ستون فقرات به درستی محافظت می کند.

معایب تشک نرم

  • تشک نرم ایحاد گرمای زیاد و تعریق بدن است.
  • بر روی این نوع تشک ها عضلات و ماهیچه های بدن ما نمی توانند استراحت کند. که در نهایت بعد از بیدار شدن احساس خشتگی خواهید داشت و چه بسا ممکن است با بدن درد از روی تشک هم بلند شوید.
  • اگر چه تشک‌های نرم مجلل و شیک به نظر می رسند، اما با این حال امکان دارد که در افرادی که عادت دارند به بغل و روی شکم استراحت کنند یا حتی افرادی وزن نسبتا بالایی دارند، زمینه ایجاد کمر درد را با خود به همراه داشته باشد.
  • این نوع تشک ها تحت هر شرایطی می توانند برای همسرانی که تشک دو نفره نرم انتخاب می کنند دردسر ایجاد کنند و متحمل خرید تشک جدیدی نماید. به این دلیل که غالبا فرد سنگین تر کمی بیش تر در تشک فرو می رود و طول عمر مفید آن تشک کاهش پیدا خواهد کرد.
  1. تشک سفت

تشک های خیلی سفت گزینه مناسبی نیست. این تشک ها باعث می شوند که ستون فقرات در وضعیت نامناسبی قرار بگیرند. لازم است بدانید که با خوابیدن بر روی تشک های خیلی سفت کمر، لگن و شانه درگیر شده و احساس درد بیش تری در آن ها احساس خواهد شد. همچنین خوابیدن دائم بر روی تشک های خیلی سفت می تواند منجر به گرفتگی و خشکی عضلات شود و با گذشت زمان آسیب های جدی تری در بدن به وجود خواهد آورد.

مزایای تشک سفت

  • این مدل از تشک ها مناسب افرادی‌ست که عادت دارند بیش تر بر روی پشت و یا بر روی شکم بخوابند.
  • تشک سفت گزینه بسیار خوبی برای افرادی است که با عارضه کمردرد و دردهای عضلانی مدارا نمی کنند. در زمان خواب بر روی تشک سفت، وزن بدن ما بر روی استخوان قرار گرفته و فشار کم تری بر روی عضلات و دیگر بخش‌های بدن وارد می شود. از طرفی هم عضلات بدنی کم تر کشیده خواهند شد و به افزایش گردش خون در بدن کمک می کند.
  • استفاده از یک تشک سفت فشار کم تری به کمر وارد خواهد شد و به پخش شدن اکسیژن در کل بدن کمک بیش تری می‌کند. به عبارت دیگر بر روی این تشک‌ها بدن کم تر دچار خم شدگی شده و وزن بدن ما کاملا تقسیم شده و هیچ فشاری به هیچ کدام از اعضای بدن وارد نخواهد شد.

معایب تشک سفت

  • ممکن است در ابتدا استفاده از یک تشک سفت کمی ناراحت کننده و دشوار به نظر برسد، اما معمولا با گذشت زمان این حس کم رنگ تر شده و عادی می شود.
  • تشک‌های سفت برای افرادی که دردهای خاصی همچون آرتروز، اسکولیوز دارند اصلا گزینه مناسبی نیست. چرا که امکان دارد درد این افراد را تشدید کند. در این شرایط، اهمیت تحقیق و مطالعه پر رنگ تر خواهد شد. بنابراین در حین انتخاب و خرید این نوع تشک ها می بایست که تمامی مشکلات بدنی و راحتی خواب خود را در نظر داشته باشید.

راهنمای انتخاب بهترین تشک

  • کسانی که به عارضه کمردرد مبتلا نیستند و هم کسانی که به خوابیدن بر شکم و پشت عادت دارند، معمولا تشک های سفت را انتخاب می کنند. افرادی که به خوابیدن بر روی پهلو عادت دارند یا اشخاصی که کمردرد دارند، اگر چه انتخاب نوع تشک سلیقه ای‌ست اما این افراد تشک‌های نرم را بیش تر ترجیح می دهند.
  • یکی از معیار مهم در انتخاب تشک تخت خواب، وزن بدن شماست. از نظر یک فرد با وزن سنگین امکان دارد که تشک‌های سفت، نرم به نظر برسند. از طرفی هم از نظر برخی از افراد با وزن کم تر ممکن است تشک نرم آن قدر هم نرم به نظر نرسد. بنابراین بهتر است که افراد با وزن متوسط به بالا از تشک سخت استفاده نمایند.

البته در مقاله بهترین تشک برای دیسک کمر در این مورد توضیحات بیشتری داده شده است.

منبع: tanilchoob.com