بهترین زمان برای استفاده از عینک آفتابی

بهترین زمان برای استفاده از عینک آفتابی

عینک آفتابی در کنار زیبایی و شیک بودن، مزایای زیادی نیز در حفظ سلامتی چشم‌ها داشته و کاربرد آن امروزه به یک ضرورت برای همه تبدیل شده است. آگاهی از مضرات اشعه ماوراء بنفش خورشید و عوارضی که برای چشم غیرمسلح به‌دنبال دارد باعث شده پزشکان توصیه به کاربرد این ملزومات را به همه افراد گسترش داده و حتی از کودکان نیز بخواهند که بدون استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد در معرض تابش این اشعه قرار نگیرند.

در مورد شرایط و زمان استفاده از این نوع عینک نیز مطالب و اطلاعات زیادی مبادله شده که می‌توان با به‌کارگیری آنها و کاربرد بهینه عینک‌های آفتابی سلامتی چشم‌ها را تضمین نمود.

نظرات مختلف علمی درباره زمان و چگونگی استفاده از این ملزومات نیز وجود دارد که هر یک به‌نوعی در گسترش فرهنگ بهتر کاربرد عینک موثرند.

عینک آفتابی و بهترین زمان استفاده…

خرید عینک آفتابی و استفاده از آن برای محافظت از اشعه مضر خورشید موسوم بهUV  موضوع تازه‌ای نیست و طی دهه‌های گذشته موضوع بحث محققین زیادی بوده است. در سال‌های اخیر و با آسیبی که به لایه ازون وارد شده مضرات این بخش از پرتوهای خورشیدی بیشتر و قوی‌تر به زمین می‌رسد و به همان نسبت استفاده از عینک آفتابی برای پیشگیری و محافظت از چشمان نیز جنبه جدی‌تری به خود گرفته است.

هم‌چنین تشخیص چشم پزشکان از شیوه و زمان کاربرد این ملزومات با توجه به یافته‌های علمی درباره تولید شیشه عینک و کاربرد متریال مرغوب و فناوری روز دنیا در آن دستخوش تحول شده است. تا جایی که توصیه‌ها و تجویزهای پزشکی برای کاربرد این نوع عینک در سنین و موقعیت‌های گوناگون نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است.

کجا و چه زمانی از عینک آفتابی استفاده کنیم؟

روزهای آفتابی و قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب را می‌توان اصلی‌ترین انگیزه برای استفاده از عینک‌های آفتابی دانست. در مناطقی با تابش شدید و طولانی آفتاب، نیاز به این وسیله بیشتر از هر زمان دیگری حس می‌شود. چنانکه اگر سری به شهرهای جنوبی و گرمسیری کشورمان بزنیم این موضوع به‌وضوح قابل مشاهده است.

علاوه بر چشم و قرنیه آن، این تابش‌ها می‌تواند بر لایه نازک و حساس پوست اطراف چشم میز اثرات مضر و مخربی داشته و آن را دچار آسیب نماید. با استفاده از عینک‌های آفتابی به‌ویژه در نمونه‌هایی که پوشش آنها فضای اطراف چشم را هم به‌خوبی محافظت می‌کند این بخش نیز از مضرات تابش پرتوهای مضر مصون می‌شود.

اما برخلاف تصور عمومی، کاربرد عینک‌های آفتابی به مکان‌هایی با تابش مستقیم آفتاب یا ساعات و روزهای گرم و آفتابی محدود نمی‌شود.

آفتاب حتی با گذر از لایه‌های ابر نیز می‌تواند تا ۹۰% تاثیر خود را بر چشم و پوست ما بر جا گذاشته و به لایه‌های مختلف چشم آسیب برساند. به این معنا که روزهای ابری و قرار گرفتن در سایه نیز ما را از خطرات ناشی از تابش مضر خورشید مصون نمی‌کند.

اما برخی ساعات روز از این نظر حساس‌تر بوده و اثرات خورشید در این ساعات قوی‌تر و شدیدتر است. بر این اساس پیشنهاد می‌شود بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر که تابش خورشید شدیدتر است کاربرد عینک آفتابی را جدی‌تر دنبال کرده و به ‌هیچ‌ عنوان بدون عینک در معرض آفتاب قرار نگیرید.

هم‌چنین در فضاهای کاملا باز و مرطوب مانند ساحل دریا و استخرهای روباز، اثرات این تابش بیشتر بوده و چشم بدون عینک دچار آسیب بیشتری می‌شود. انعکاس نور آفتاب از سطح آب نیز به‌نوبه خود می‌تواند موجب ضرر و زیان جدی به چشم‌ها شده تاثیر اشعه ماوراء بنفش را دوچندان نماید.

طلوع و غروب خورشید را با عینک آفتابی تماشا کنید…

زیبایی‌های طبیعت در هر نقطه و با قلب و روح ما بازی می‌کنند و دیدن آنها از بزرگترین لذت‌های زندگی محسوب می‌شود. طلوع و غروب خورشید هم از جمله این موارد هستند که با وجود تکرار همه روزه هرگز از دیدن آنها سیر نمی‌شویم!

اما بد نیست به خاطر داشته باشیم که تماشای این جلوه‌های زیبای طبیعی نیز مستلزم استفاده از عینک آفتابی بوده و بدون آن می‌تواند با آسیب‌ها و عوارضی همراه باشد. این موضوع که خورشید هنگام طلوع و نیز در زمان غروب تابش ملایمی داشته و از نظر میزان نور و حرارت تولیدی ملایم‌تر به‌نظر می‌رسد، به‌هیچ عنوان دلیلی برای بی‌ضرر بودن اشعه آفتاب نبوده و نباید باعث کنار گذاشتن این نوع عینک شود.

آیا کاربرد عینک آفتابی برای کودکان هم ضروریست؟

یکی از سوالات رایج بین کاربران عینک‌های آفتابی به موضوع نیاز کودکان به استفاده از این ملزومات مربوط می‌شود. این باور غلط که چشم کودکان در برابر تابش آفتاب مصون بوده و آسیب نمی‌بیند می‌تواند مقدمه‌ای بر عدم استفاده از عینک آفتابی و به‌دنبال آن بروز صدمات جدی در آنها باشد.

این در حالی است که امروزه برندهای معتبر عرضه کننده این عینک‌ها، نمونه‌هایی از این محصولات را متناسب با چهره و نیاز کودکان طراحی و تولید می‌کنند. تولیداتی که در سنین مختلف توسط دختران و پسران مورد استفاده قرار گرفته و از چشم آنها در برابر صدمات اشعه آفتاب محافظت می‌کند.

کاربرد عینک آفتابی را در کدام فصول سال تجربه کنیم؟

با توجه به تابش دائمی و بدون وقفه آفتاب در همه فصول سال، کاربرد عینک مناسب نیز در همه این فصل‌ها لازم است. با آنکه این پرتوها در تابستان با قدرت و شدت بیشتر به زمین می‌تابد، اما در سایر مواقع نیز زمین از این تابش مصون نیست و رسیدن اشعه UV به آن هم‌چنان ادامه دارد.

بر این اساس لازم است در هر ۴ فصل سال با استفاده مناسب و به موقع از عینک‌های آفتابی استاندارد چشمان خود را در برابر آسیب ناشی از تابش خورشید محافظت نماییم.

سخن آخر

هنگامی که از کاربردهای عینک آفتابی صحبت به میان می‌آید، شاید نخستین تصویر تابش شدید آفتاب در ظهر تابستان باشد. اما باید به خاطر داشت این تابش در همه فصول و ساعات روشن روز ادامه داشته و حتی از پشت لایه نازک ابر نیز به ما رسیده و آسیب‌هایی را به چشم و پوست ما وارد می‌کند.

هم‌چنین با کاربرد عینک‌های آفتابی غیراستاندارد و ضعیف نیز نمی‌توان مانع از بروز این صدمات شد.

فروشگاه عینک فراشاد، مرجعی مطمئن و معتبر برای تهیه بهترین خرید عینک های برند آفتابی با تضمین کیفیت است. تنوع نمونه‌ها و قیمت‌های موجود نیز در کنار مدل‌های زیبا و با کیفیت، فرصت مناسبی برای یک خرید موفق در این مرکز به وجود آورده است.

منبع