دلایل اصلی خرابی پمپ آب و روش سرویس پمپ ساختمان

دلایل اصلی خرابی پمپ آب و روش سرویس پمپ ساختمان

امروزه وجود پمپ آب در آپارتمان‌ها امری ضروری و مهم است. عدم وجود پمپ موجب بروز مشکلاتی همچون کاهش فشار و حتی قطع شدن آب به خصوص در طبقات بالای ساختمان‌ها می‌شود. گاها به دلایل مختلفی پمپ‌های آب به درستی کار نکرده و خراب می‌شوند. در ادامه به علل اصلی خرابی و نحوه تعمیر پمپ می‌پردازیم.

مشکلات رایج پمپ آب خانگی

همانطور که می‌دانید، امکان آسیب دیدن بخش­های مختلف پمپ آب خانگی در طول مدت فعالیت خود وجود دارد. در ادامه رایج‌ترین مشکلات پمپ آب خانگی را مورد بررسی قرار داده و راهکارهایی را برای حل و تعمیر آن‌ها ارائه خواهیم داد.

علت صدا و یا لرزش بیش از حد پمپ آب

علت لرزش و صدای پمپ می‌تواند به دلیل گیر کردن پرواه به دیواره هوزینگ و یا بروز ایراد در بلبرینگ‌های پمپ آب باشد. شکستن و یا زنگ زدن بلبرینگ موجب تولید صدا و حتی گیر پاچ کردن الکتروموتور شده و در نهایت می‌تواند منجر به سوختن پمپ آب شود. یکی دیگر از دلایل تولید صدا و لرزش، تاب داشتن شافت پمپ آب می‌باشد.

علت خاموش و روشن شدن مداوم پمپ آب

یکی از علل بروز این مشکل، منبع تحت فشار است. منبع تحت فشار وظیفه نگهداری میزان معینی آب، درون تیوپ داخلی خود را بر عهده دارد. به این صورت زمانی که فشار آب کاهش می‌یابد، منبع تحت فشار از آب ذخیره شده برای جلوگیری از استارت پمپ استفاده می‌کند.

بنابر این در صورت خاموش و روشن شدن مداوم پمپ آّب، ابتدا باید تیوپ مخزن را مورد بررسی قرار داد. سوراخ شدن مخزن می‌تواند موجب بروز این مشکل شود.

نکته: از نقش‌های مخزن تحت فشار می‌توان به کاهش مصرف برق، کاهش صدای پمپ، کاهش تعداد دفعات استارت پمپ، کاهش نوسانات فشار آب مصرفی، تعیین فشار پشت خط برای آب مصرفی در میزان کم اشاره داشت.

از دلایل دیگر خاموش و روشن شدن مدوام پمپ آب می‌توان به عدم نصب شیر یک طرفه روی سیستم خروجی پمپ اشاره داشت. این عدم نصب شیر یک طرفه بعد از خاموش شدن پمپ آب موجب برداشتن فشار از روی سیال می‌شود. به این ترتیب سیال به داخل شبکه آّب شهری برگشته و باعث روشن شدن مجدد پمپ آب می‌شود.

خرابی کلید اتوماتیک و ست کنترل از دیگر دلایل خاموش و روشن شدن مداوم پمپ است.دقت داشته باشید که حتی در کلید اتوماتیک و ست کنترل آکبند هم امکان بروز مشکل و خرابی وجود دارد.

نشت سیستم لوله کشی ساختمان هم می‌تواند موجب روشن و خاموش شدن پمپ آب شود. وجود نشتی موجب کاهش فشار در سیستم لوله کشی شده و در نتیجه پمپ به صورت مداوم خاموش و روشن می‌شود.

انتخاب پمپ با توجه به میزان مصرف نیز اهمیت زیادی دارد. انتخاب و استفاده از پمپ‌های ظرفیت پایین در مقایسه با میزان مصرف، موجب بیش از حد کار کردن پمپ آب می‌شود.

علت بی وقفه کار کردن و یکسره شدن پمپ آب

مشکل کار کردن بی وقفه پمپ آب معمولا به دلیل عدم تنظیم و یا خراب شدن کلید اتوماتیک به وجود می‌آید. بهتر است برای تنظیم پمپ آب از یک تعمیرکارمجرب در این زمینه کمک بگیرید.

علت خاموش نشدن پمپ آب

وجود نشتی در سیستم لوله کشی می‌تواند یکی از دلایل خاموش نشدن پمپ آب شود. همانطور که در قبل هم اشاره شد، نشتی آب در سیستم لوله کشی منجر به افت فشار می‌شود. در نتیجه پمپ آب برای تامین فشار مورد نیاز ، بدون وقفه کار می‌کند.

عدم نصب شیر یک طرفه و تنظیم کلید اتومات مکانیکیهم می‌تواند باعث بی‌وقفه کار کردن پمپ آب شود.

رفع مشکل روشن شدن پمپ بدون باز بودن شیر آب

بروز این مشکل نشان دهنده ایرادات سیستم لوله کشی است. این ایرادات شامل: شکستگی و یا نشتی سیستم لوله کشی، خرابی فلوتر فلاش تانک یا توالت فرنگی باشد. خرابی فلوتر باعث می‌شود که آب دائما وارد چاه شده و پمپ بدون باز بودن شیر کار کند.

عدم وجود شیر یک طرفه روی خروجی سیستم پمپاژ پمپ آب هم باعث برگشت آب تحت فشار به شبکه آب شهری شده که موجب روز این مشکل می‌شود .نکته: در صورت کار کردن پمپ بدون باز کردن شیر، پروانه داخل هوزینگ پمپ به دلیل ۳۰۰۰ دور چرخش در دقیقه و تولید گرمای بسیار زیاد ذوب و یا شکسته می‌شود. این گرما علاوه بر صدمه زدن به پروانه داخل هوزینگ، موجب از بین رفتن مکانیکال سیل داخل پمپ هم می‌شود. مکانیکال سیل وظیفه آب‌بندی پمپ را بر عهده دارد که آسیب دیدن آن باعث گیر پاژ کردن پمپ و سوختن الکترو موتور پمپ آب می‌شود.

علت کار نکردن پمپ آب با وجود برق دار بودن

ایراد پیدا کردن پلاتین‌های موجود در داخل کلید اتوماتیک مکانیکی می‌تواند منجر به بروز این مشکل شود. نوسانات برق موجب به هم چسبیدن پلاتین‌های داخل پمپ و در نهایت از کار افتادن آن می‌شود.

از دیگر عوامل کار نکردن پمپ برق دار می‌توان به وجود گرفتگی در مجرای عبور سیال، تنظیم نبودن پیچ کاهش یا افزایش فشار، تنظیم نبودن کلید اتوماتیک مکانیکی، خرابی پروانه پمپ، ایرادات مکانیکی اشاره داشت.

علت خرابی کلید اتوماتیک دیجیتال یا ست کنترل

ست کنترل از سه بخش مختلف تشکیل شده است. مهم‌ترین بخش آن یعنی برد الکترونیکی، وطیفه مدیریت سیستم و کنترل پمپ آب را بر عهده دارد. پخش دوم و سوم ست کنترل را دیافراگم و پوسته تشکیل می‌دهد که معمولا در این دو بخش هیچگونه خرابی ایجاد نمی‌شود. اما دلایلی مثل: خرابی قطعات الکترونیکی، نوسانات برق موجب بروز مشکلاتی در بردهای الکترونیکی ست کنترل می‌شود.

دقت داشته باشید که برد الکترونیکی معمولا قابل تعمیر بوده و تنها در بعضی مواقع باید به صورت کامل تعویض شود.

علت گیرپاژ کردن پمپ

گیرپاژ کردن پمپ یکی از رایج‌ترین مشکلات و خرابی­های پمپ آب خانگی است. این مشکل به دلایل مختلفی مانند: نرسیدن سیال به داخل پمپ آب، خرابی بلبرینگ‌های پمپ بر اثر نرسیدن سیال به داخل هوزینگ، وجود رسوباتی در داخل هوزینگ پمپ بر اثر کارکرد در زمان طولانی، زنگ زدن پروانه و یا محفظه پمپ، وجود ذرات شن و ماسه در داخل سیال که موجب گیر کردن پروانه و چرخش موتور پمپ آب ایجاد می‌شود.

دقت داشته باشید که عدم استفاده از پمپ آب خانگی در طولانی مدت و روشن نشدن آن موجب رسوب املاح روی پروانه و جداره هوزینگ پمپ شده که مانعی برای حرکت پروانه پمپ است.

علت تعویض بلبرینگ پمپ آب

بلبرینگ از مهم‌ترین اجزاء پمپ آب خانگی می‌باشد. این قطعه وظیفه نگه داشتن محور پمپ در مرکز سقل آن را بر عهده دارد. کار کردن بلبرینگ پمپ در طولانی مدت موجب فرسایش آن، تولید صداهای غیر طبیعی و بروز اختلالاتی در عملکرد پمپ می‌شود.

در صورت بروز این مشکل باید در اولین زمان ممکن برای تعویض دو عدد بلبرینگ موجود در پمپ آب خانگی اقدام کنید. به تعویق انداختن تعویض به موقع بلبرینگ می‌تواند عواقبی نظیر: خورد شدن بلبرینگ و در نتیجه گیرپاژ کردن پروانه پمپ آب و یا سوختن الکترو موتور پمپ را در پی داشته باشد.

علت خرابی سیل مکانیکی پمپ آب خانگی

زمانی که پمپ آّب به وسیله محور دوار می‌چرخد، آب داخل محوطه پمپ (هوزینگ) به بیرون نشت می‌کند. مکانیکال سیل، قطعه‌ای کاربردی برای جلوگیری از مشکل نشت آب به بیرون می‌باشد.

قطعه سیل مکانیکی دارای یک صفحه تخت متحرک، یک فنر و یک رینگ آب بند کننده ثابت است. همانطور که اشاره شد، وظیفه آن جلوگیری از نشت آب از محفظه پمپ به بیرون و یا داخل الکترو موتور پمپ آب خانگی است. به صورت کلی جنس این قطعه بستگی به نوع سیال دارد که معمولا از جنس وایتون و یا سیلیکون می‌باشد.

آب نقش خنک کنندگی سیل مکانیکی در پمپ را بر عهده دارد. به همین دلیل اگر آب به داخل پمپ نرسد، گرمای تولید شده بر اثر اصطحکاک موجب از بین رفتن سیل مکانیکی پمپ می‌شود.

در صورت بروز باید در اولین زمان ممکن برای تعویض سیل اقدام کنید. به تعویق انداختن این کار باعث ورود آب به داخل الکترو موتور شده و سوختن آن می‌شود.

علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا

استفاده از ست کنترل یکی از دلایل روشن نشدن پمپ آب خانگی در طبقات بالایی ساختماناست. ست کنترل تنها زمانی که در داخل لوله‌ها جریان آب وجود داشته باشد به پمپ آب فرمان روشن شدن می‌دهد. وقتی طبقات اول و دوم شیر آب را باز کنند، پمپ شروع به کار کرده و آب تنها به آن طبقات می‌رسد. اما در طبقات بالایی به دلیل عدم وجود جریان آب در لوله‌ها، ست کنترل دستور روشن شدن پمپ را نمی‌دهد.

برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید از کلید اتوماتیک مکانیکی و منبع تحت فشار استفاده کنید.

علت بالا نرفتن فشار آب

این موضوع می‌تواند به دلایل مختلفی نظیر: وجود مکش بالا در پمپ، وجود هوا در پمپ، وجود هوا در قسمت مکش پمپ، خرابی در قسمت پروانه و وجود جسمی خارجی در بین پره‌های پمپ ایجاد شود.

برای رفع این مشکل باید تمامی موارد بالا را به کمک یک فرد متخصص در این زمینه بررسی کنید.

راه­های تعمیر پمپ ساختمان

در ابتدا باید بگوییم که تعمیر پمپ ساختمان کاری تخصصی بوده و برای آن حتما باید از افراد متخصص کمک بگیریم. گاها یک اشتباه کوچک و بی‌دقتی در تعمیر پمپ ساختمان، باعث خسارت‌های مالی و زمانی بیشتری به شما می‌شود.

شرکت تهویه گستر راگا با دارای بودن بهترین و حرفه‌ای‌ترین تعمیرکاران و متخصصین می‌تواند خدمات بسیاری در زمینه تعمیر پمپ خانگی و سرویس تاسیسات ساختمانی و … ارائه کند. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه تعمیر پمپ آب تهویه گستر راگا (https://tahviehgostarraga.com/تعمیر-پمپ-آب-ساختمان/)مراجعه کرده و از خدمات مختلف آن‌ها بهره مند شوید.

در ادامه به راه‌هایی جهت تعمیر و جلوگیری از بروز مشکلات مختلف پمپ آب خانگی می‌پردازیم.

راهکارهای کاهش صدای پمپ آب خانگی

برای حل این مشکل در ابتدا باید عوامل وفاکتورهایی که موجب تولید صدای بیش از حد پمپ آب می‌شوند را مورد بررسی قرار دهیم. دلایل تولید صدای پمپ می‌تواند ناشی از جنس نامرغوب پمپ، ارتعاشات حاصل از کار کردن پمپ، وجود ناهمواری و صاف بودن محل قرارگیری پمپ، وجود مشکلاتی در سیستم لوله کشی ساختمان باشد.

برای کاهش و جلوگیری از تولید صدای بیش از حد پمپ آب می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

برای نصب پمپ محلی صاف و بدون ناهمواری انتخاب کنید.

حتما از اتصالات استاندارد و با کیفیت در نصب پمپ آب استفاده کنید.

بهتر است از عایق‌های مناسب برای عایق کاری محل نصب و قرارگیری پمپ استفاده کنید.

پمپ آب را تا حد امکان با فاصله از دیوار منزل نصب کنید.

از تکیه گاه‌های استاندارد را برای ثابت نگه داشتن پمپ آب استفاده کنید.

برای بهبودی کار پمپ و عدم بروز مشکل، بازدید‌های فصلی و سرویس­های دوره‌ای پمپ آب را جدی بگیرید.

اگر پمپ آب در ابتدا فاقد هرگونه صدای بلند و آزار دهنده‌ای بوده و با گذشت زمان این مشکل بروز پیدا کرده، حتما دلیل آن نقص فنی و یا مکانیکی است. برای برطرف کردن مشکل فنی و یا مکانیکی پمپ آب قبل از هرگونه اقدامی از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

محافظت از پمپ آب خانگی در زمستان

در فصل زمستان به دلیل سردی هوا و امکان یخ زدگی و ترک خوردن کلگی پمپ آّب وجود دارد. برای جلوگیری از یخ زدگی باید قسمت کلگی پمپ آب را با عایقی مناسب، عایق کاری کنید.

اگر در طول فصل زمستان قصد استفاده از پمپ آب را ندارید، حتما در ابتدا برق ورودی و سپس ورودی آب به پمپ را قطع کنید. بعد از آن برای جلوگیری از یخ زدن محفظه اقدام به تخلیه آب داخل آن کنید.

تنظیم میزان باد مخزن تحت فشار

زمانی که مخزن هنوز روی سیستم لوله کشی نصب نشده بهترین و مناسب ترین زمان برای تنظیم باد داخل مخزن تحت فشار است. اگر نصب آن روی سیستم لوله کشی انجام شده باشد؛ برای گرفتن فشار واقعی داخل مخزن و تنظیم باد، باید پمپ آب را خاموش کرده تا هیچگونه فشاری در پشت مخزن وجود نداشته باشد.

سخن پایانی: بهتر است کار را به یک تعمیرکار حرفه‌ای پمپ آب واگذار کنید

گرچه برخی از خرابی‌های پمپ آب را می‌توان به سادگی تعمیر کرد، با این وجود بهتر است برای جلوگیری از خرابی بیشتر، این کار را به تعمیرکاران ماهر و شرکت­های فنی مهندسی واگذار کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد عیب‌یابی و رفع عیب پمپ آب می‌توانید به سایت tahviehgostarraga.com مراجعه کنید.