سازه کناف برای آسان کردن کار مهندسین ساختمان به چه کاری می آید؟

سازه کناف برای آسان کردن کار مهندسین ساختمان به چه کاری می آید؟

سازه کناف

امروزه تکنولوژی و صنعت ساخت و ساز به قدری پیشرفت کرده است که مصالح ساخت و ساز قدیمی جای خود را به مصالح ساختمانی نوین داده‌اند. در این راستا سازه کناف، بیشترین کاربرد را در بین اجزای سیستم ساخت و ساز خشک دارد. سازه کناف نوعی صفحه گچی روکش دار است و آن را می‌توان نسل جدید گچ دانست. این محصول توسط شرکت کناف واقع در آلمان تولید شده و مزایای زیادی برای آن تعریف شده است. ویژگی‌های منحصر به فرد این سازه آن را جهت استفاده در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، تفریحی، آموزشی و غیره مناسب ساخته است. قطعا خرید سازه کناف می‌تواند برای کاربران آن مقرون به صرفه و ایده آل باشد. پنل‌های کناف در طراحی و پوشاندن سقف به عنوان سقف کاذب، در طراحی دکوراسیون و پارتیشن‌های جدا کننده کاربرد دارند. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای این سازه را با هم بررسی می‌کنیم.

این پنل‌ها بسیار سبک‌تر از گچ هستند و کمتر از گچ ارتفاع سقف را پایین می‌آورند. این نکته در مکان‌هایی که سقفی کوتاه‌تر از ۲۷۰ سانتیمتر دارند، بسیار حائز اهمیت است و نقش سازه کناف در چنین مواردی پر‌رنگ‌تر می‌شود.

کناف، ۱۵ برابر سبک‌تر از گچ است. این موضوع هنگام ایمن سازی ساختمان و مقاومت آن در برابر زلزله بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. قطعاً وقتی بار مرده ساختمان کاهش پیدا کند، نیروی زلزله تأثیر کمتری روی آن می‌گذارد و به علت سبکی خسارت‌های جانی ناشی از ریزش ساختمان حین زلزله کمتر می‌شود. در موارد بسیاری دیده شده ساختمان‌های فاقد کناف برای زیباسازی دکوراسیون از گچ‌بری‌های زیاد استفاده می‌کنند که وزن ساختمان را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد و هنگام زلزله  خسارت‌های بیشتری را وارد می‌سازد.

حمل و نقل و نصب پنل کناف به دلیل وزن سبک، بسیار راحت‌ است. علاوه بر آن با توجه به سرعت بالای اجرا و نصب این سازه، استفاده از آن در ساخت و ساز منطق زلزله زده، ساختمان‌های قدیمی در دست تعمیر، ساختمان‌های تجاری و شرکت‌هایی که قادر به تعطیلی طولانی مدت نیستند، به فراوانی دیده می‌شود. ضمن این که پس از نصب پنل‌ها نیز دیگر احتیاجی به گچ‌کاری نیست و تنها با چند روش ساده مانند استفاده از بتونه، نوار درزگیر، پودر ماستیک یا گچ پوششی و نوار چسب جدا کننده می‌توان درزهای بین صفحات را پوشش داد. این مصالح به عنوان مکمل سازه کناف شناخته می‌شوند.

اگر کناف به هر دلیلی دچار ضربه و آسیب شود به راحتی می‌توان قسمت آسیب دیده را جدا و تعویض کرد. نصب کناف در سقف و دیوارها زیبایی خارق‌العاده‌ای به دکوراسیون می‌بخشد چون این سازه تمام لوله‌ها و سیستم‌های سیم کشی برق را پوشش می‌دهد. حتی می‌توان زیباترین نور مخفی را بدون دیده شدن قطعات آن روی کناف نصب کرد.

گذشته از خاصیت زیباسازی این صفحات از لحاظ امنیتی برای ساختمان اهمیت بسیاری دارند. سازه کناف گچی و سیمانی نسبت به گرما و حرارت مقاومت بالایی دارد و هنگام آتش سوزی مانع شدت گرفتن شعله می‌شود. همچنین عایق مناسبی برای صدا و رطوبت است. در ساختار کناف از ورقه وینیل استفاده شده که رطوبت و بو را از بین می‌برد و در برابر آلودگی، لکه و دفعات زیاد تمیزکاری با پارچه، مقاوم است.

چگونگی استفاده از کناف در ایجاد طرح‌های خاص

استفاده از کناف هیچ محدودیتی ندارد. کاربر می‌تواند بسته به نوع طراحی و متناسب با محل اجرا آن را در انواع دو بعدی و سه بعدی اجرا کند. تنها نکته قابل توجه قبل از شروع به کار با این سازه‌ها ایده پردازی نوین و طراحی متناسب با فضا است. سازه کناف در ضخامت‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد اما هر چه کار ظریف‌تر باشد، طرح زیباترشده و جلوه بصری بیشتری دارد. همچنین هر چه فاصله اجرای دو پنل کمتر باشد، کار جذاب‌تر است. درست است که در طرح‌های ظریف اجرا سخت‌تر می‌‌شود چون نصاب فضای کافی برای نصب پیچ و مهره را ندارد اما قطعا کیفیت کار در این موارد بالاتر است. این سازه‌ها را غالبا نصاب ‌های حرفه‌ای و متخصص انجام می‌دهند و در نهایت  کار را بدون نقص، تمیز و اصولی به اتمام می‌رسانند.

انواع سازه کناف

این سازه از دو بخش کلی و دو بخش جزئی تشکیل شده است. پنل‌های گچ برگ و سازه کناف بخش اصلی و بتونه و لوازم درزگیر نیز بخش جزئی یا مکمل را تشکیل می ‌دهند‌. کناف به وسیله پیچ روی سازه‌های فولادی گالوانیزه روی سقف اصلی نصب می‌شود و این سازه‌های فولادی که در واقع جداکننده کناف محسوب می‌شوند، این سازه را پشتیبانی می‌کنند. کناف انواع مختلفی دارد و هر نوع آن نیز کاربرد مختص خود را دارد. انواع این سازه به شرح زیر است.

پنل گچی که در بیشتر پروژه‌ها از آن استفاده می‌شود و در ضخامت‌های ۹ میلی متری و ۱۲ میلی متری وجود دارد. ضخامت ۹ میل برای سقف و ۱۲ میل برای دیوارها، پارتیشن‌ها و موقعیت‌هایی که به مقاومت بیشتر نیاز دارند استفاده می‌شود.

پنل سیمانی که در آن به جای گچ از سیمان استفاده شده و در برابر رطوبت و ضربه بسیار مقاوم‌تر از پنل گچی است.

پنل ضد حریق اف آر که در برابر گرما و حرارت مقاومت بالایی دارند و در محیط‌های امنیتی و پرتردد استفاده می‌شوند.

پنل ضد رطوبت ام آر که قابل نصب در سرویس‌های بهداشتی و مکان‌های در معرض آب است.

بهترین سازه کناف را از کجا خرید کنیم؟

با توجه به گسترش سایت‌های خرید و فروش و کسب کار شما می‌توانید کناف مورد نیاز برای طراحی ساختمان‌های خود را از یک سایت معتبر تهیه کنید. قطعا  قیمت سازه کناف  در مراکز عرضه مختلف، متفاوت بوده و نوسان دارد. چه بسا بهتر است آن را از مرکزی تهیه کنید که ثبات قیمت بیشتر و همچنین قیمت ارزان‌تری دارد. ضمن این که نصب این مصالح به تخصص نیاز دارد، باید مرکزی را انتخاب کنید که علاوه بر فروش، خدمات دیگری مانند حمل و نقل و نصب را نیز انجام می‌دهند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در این خصوص از شرکت سازه کناف خدمات لازم را دریافت کنید. این مجموعه اجرای سازه‌های کناف با ورق گالوانیزه را انجام می‌دهد و شما می‌توانید تمامی اطلاعات لازم از قبیل قیمت، نحوه خرید و سایر موارد را از طریق سایت آن جویا شوید. بر روی لینک زیر کلیک کرده و مستقیما وارد سایت آن شوید.