علت مظلوم نمایی افراد چیست

علت مظلوم نمایی افراد چیست

مظلوم نمایی چیست ؟

مظلوم نمایی معانی وعلل مختلفی به همراه دارد که بسته به ویژگی‌های شخصیتی و روانی فردی که این رفتار را انجام می‌دهد متفاوت است.

مظلوم نمایی چه رفتارهایی را شامل می شود؟

مظلوم نمایی می‌تواند طیف گسترده ای از رفتارهای ما را در بر بگیرد. این افراد در زندگی خود معمولا نقش یک قربانی را بازی می‌کنند و معتقدند در حالی که مستحق رفتارهای بهتری هستند دیگران از آن‌ها سواستفاده می‌کنند وهمیشه فکر می‌کنند اتفاقات بسیار ناگواری در زندگیشان افتاده و مشکلات آن‌ها از مشکلات دیگران وخیم تر و شدید‌ تر است.

همچنین در مورد اتفاقات بدی که در زندگیشان می‌افتد اختیاری ندارند و همه این ها به صورت جبری رخ داده است. این افراد اکثرا انتظار دارند همیشه درکشان کنید و بفهمید که چقدر زجر می‌کشند و ناراحت هستند.

علت مظلوم نمایی افراد چیست ؟

علت های بسیار زیادی می‌تواند در بروز رفتارهای مظلوم نمایانه افراد تاثیرگذار باشد. گاهی اوقات محیط اطراف فرد به گونه ایست که انجام و تکرار این رفتارها را دراو تقویت می‌کند. علاوه بر این اکثر افرادی که این رفتار را به صورت تکراری از خود نشان می‌دهند در ساخت روانی خود مشکلاتی را تجربه می‌کنند که منجر به بروز مظلوم نمایی در آن‌ها می‌شود. در ادامه به شکل جامع تری به دلایل مظلوم نمایی اشاره خواهیم کرد.

۱- عزت نفس پایین

افرادی که ازعزت نفس پایین رنج می‌برند، در واقع تصویر مثبت و واقعی از خودشان در ذهن ندارند. اکثر اوقات خود را کم تر از آنچه که هستند می‌بینند و معمولا بیشتر به واکنش های دیگران نسبت به خودشان حساس هستند. به همین دلیل بیشتر به دنبال تایید دیگران می‌گردند. آن‌ها با بروز رفتارهای مظلوم نمایانه به میزان زیادی توجه دیگران را به خود جلب می‌کنند و با توجیه اشتباهات و مشکلات خود در زندگی، سعی می‌کنند تا عزت نفس از دست رفته خود را بازیابند.

۲- احساس فشار زیاد از جانب دیگران

رفتارمظلوم نمایی هنگامی که فشارهای اجتماعی تشدید می‌شود به میزان بیشتری در افراد دیده می‌شود. برای مثال فرزندان والدین سخت گیر هنگامی که اشتباهی مرتکب می‌شوند کم تر سعی در پذیرش اشتباه خود دارند. آن‌ها به دلیل اینکه می‌دانند احتمالا تنبیه و عواقب ناگواری در انتظار آن‌ها است بیشتر مظلوم نمایی می‌کنند.

۳- تمایل به کنترل دیگران

در بین افرادی که شخصیت کنترل گری دارند، عده ای هستند که این کار را به صورت منفعلانه و پنهان انجام می‌دهند. این افراد با بازی کردن نقش یک قربانی و انداختن تمام تقصیرها به گردن دیگران، واکنش های اطرافیان خود را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند و همچنین با تاثیرگذاری بر رفتار آن‌ها به شیوه‌ای غیرمستقیم آن‌ها را کنترل می‌کنند.

انواع افراد مظلوم نما

افراد مظلوم نما معمولا به دو دسته تقسیم می‌شوند،

  1. دسته اول آن هایی که می‌خواهند همیشه در همین نقش باقی بمانند
  2. دسته دوم کسانی که می‌خواهند از این نقش بیرون بیایند.

دسته اول معمولا در درمان با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند. چرا که آن‌ها عادت کرده اند که در تمام زندگیشان، دیگران را مسبب تمام رنج ها و مصیبت های خود بدانند.

این افراد حتی در جلسات روان درمانی نیز دائما در تلاش هستند تا درمانگر خود را قانع کنند که هیچ نقشی در اوضاع بد خود ندارند و شرایط آن‌ها غیرقابل تغییر است. در درمان های مبتنی بر نظریه تئوری انتخاب یا همان واقعیت درمانی، برای درمان این افراد بر مفهوم مسئولیت پذیری کار می‌شود.

درمان مظلوم نمایی

براساس این نظریه افراد تنها زمانی از نقش یک قربانی در زندگی خود بیرون خواهند آمد که بپذیرند خودشان نیز در شکل گیری مشکلاتشان مسئول بوده اند و باید برای بهبود آن کاری انجام دهند. در روابط میان افراد این مشکل را به وضوح می توانیم ببینیم.

درمانگر با کمک به فرد در رشد مفهوم مسئولیت پذیری، او را یاری خواهد داد تا از رفتارهای مظلوم نمایانه در زندگیش دست بردارد.همچنین زمانی که درمانگر تشخیص بدهد مشکل فرد از مسائل دیگری نظیر عدم اعتماد به نفس و افسردگی نشات می‌گیرد، ابتدا به درمان این مشکلات خواهد پرداخت تا سایر رفتارهای مخرب او نظیر مظلوم نمایی نیز، در سایه آن ها بهبود یابد.