وجود یک پرستار کودک در منزل امری ضروری به نظر می‌رسد. یک پرستار خوب باید باتجربه بوده و بتواند ارتباط خوبی را با کودکان و حتی والدین برقرار نماید.

وجود یک پرستار کودک در منزل امری ضروری به نظر می‌رسد. یک پرستار خوب باید باتجربه بوده و بتواند ارتباط خوبی را با کودکان و حتی والدین برقرار نماید.

وظایف پرستار کودکان در منزل چیست؟


پرستار کودک در منزل مانند فرشته نجاتی است که در روزهای پرمشغله به کمک والدین خواهد آمد. دوران کودکی، حساس‌ترین دوره زندگی هر فردی است و کودکان در این سن، از نظر عاطفی و احساسی به مراقبت بیش‌تری نیاز دارند. با توجه به زندگی امروزی که در آن اکثر مادران شاغل بوده و بیرون از خانه کار می‌کنند، یافتن یک پرستار کودک خوب می‌تواند بسیار مفید باشد. این فرد باید بتواند رابطه خوبی با کودک برقرار کرده و قابل‌اطمینان باشد.
وظیفه اصلی پرستار کودک در منزل ، مراقبت و نگهداری کودکان است. محدوده وظیفه پرستار کودک در منزل، با توجه به سن کودک متفاوت خواهد بود. برای مثال وظیفه پرستاری که از یک نوزاد نگهداری می‌کند؛ تعویض پوشک، نظافت، غذا دادن و خوابیدن به‌موقع است. برای کودکان با سن‌های بالاتر، پرستار کودک در منزل باید به پر کردن زمان فراغت، بازی و آموزش او بپردازد.
نکته مهم این است که در صورت وجود هرگونه بیماری جسمی یا روحی، پرستار کودک در منزل باید دارای اطلاعات پزشکی بوده و بتواند فرایند درمان را در طول مراقبت و آموزش بر عهده گیرد. در ادامه برخی از وظایف اصلی و مهم پرستار کودک در منزل ذکر خواهند شد:


· بازی و سرگرمی
· کمک به خوابیدن به‌موقع
· تهیه غذا و میان وعده سالم
· تعویض پوشک
· شستن لباس‌های کودک
· کمک به انجام تکالیف
· اطمینان از ایمنی کودک


موارد بالا از مهم‌ترین وظایف یک پرستار کودک در منزل است، اما مهم‌ترین نکته این است که کودک شما رابطه خوبی با پرستار برقرار کند.

آیا انجام امور منزل از وظایف پرستار کودک است؟


انجام امور منزل مانند تمیز کردن تمام قسمت‌های خانه، شستن لباس‌ها و ظروف، آماده کردن غذا یا کارهای بیش‌تر کودک مانند همراهی او در مسیر مدرسه، انجام فعالیت‌های ورزشی و آموزش به کودک و موارد دیگر از وظایف پرستار کودک در منزل به شمار نمی‌رود. اما در صورت توافق طرفین و پرداخت هزینه بیش‌تر، می‌توان انتظار انجام این کارها را از پرستار کودک در منزل داشته باشید.
اگر کودک به مراقبت خاصی نیاز دارد، سعی کنید باید از یک فرد حرفه‌ای به‌عنوان پرستار کودک در منزل استفاده نمایید. این فرد باید بتواند به‌تمامی امور مهم مربوط به کودک رسیدگی کرده و نیازهای او را برآورده سازد.
بی‌شک یافتن یک پرستار کودک خبره و باتجربه که آموزش این کار را هم دیده باشد، تا حد زیادی به والدین کمک خواهد کرد. استخدام پرستار کودک در منزل این امکان را برای والدین فراهم می‌کند تا با آرامش خیال به امور کاری خود رسیده و در کارهایشان منعطف باشند.
هرچند پرستاران کودک اصولا تنها از نوزادان و کودکان مراقبت می‌کنند؛ اما افرادی به‌عنوان همراهان پس از زایمان نیز هستند که برای مراقبت تمامی افراد خانواده آموزش دیده‌اند. این افراد علاوه بر نگهداری نوزاد، سرگرمی‌هایی برای کودکان بزرگ‌تر ایجاد کرده، صبحانه مادر و نوزاد را آماده کرده و همچنین در شیردهی به مادر کمک خواهند کرد. از فواید اصلی استخدام پرستار کودک در منزل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:


· به‌کارگیری همراه پس از زایمان، اطمینان دارید که نیازهای شما و نوزادتان تامین خواهد شد.
· این افراد به شما کمک می‌کنند تا برنامه زمانی منظمی داشته باشید و کارهایتان را به‌موقع انجام دهید.
· این افراد در تمامی زمینه‌های مراقبت و نگهداری از نوزاد به شما کمک خواهند کرد، بنابراین مادر تحت‌فشار قرار نخواهد گرفت.


حقوق پرستار کودک چگونه محاسبه می‌شود؟


به طور کلی، حقوق پرستار کودک در منزل بر اساس مدت‌زمان حضور در منزل و شرح وظایفی که انجام می‌دهد، محاسبه خواهد شد. این دستمزد را می‌توان به‌صورت ساعتی، روزانه یا ساعتی محاسبه کرده و پرداخت نمود. از موارد دیگری که منجر به تغییر دستمزد پرستار کودک در منزل خواهد شد، میزان تحصیلات، تجربه کاری و نیاز یا عدم نیاز به درمان و آموزش کودک خواهد بود.
تمامی موارد مذکور باید هنگام استخدام پرستار کودک در منزل و تعیین حقوق وی در نظر گرفته شده و پرداخت شوند. پرداخت نیز می‌تواند به‌صورت هفتگی یا ماهانه بسته به توافق بین طرفین انجام شود.

چه کسانی به پرستار کودک در منزل نیاز دارند؟


پرستار کودک در منزل برای والدینی که مشغله زیادی دارند، هر دو نفر بیرون از منزل شاغل هستند و زمان کافی برای انجام امور دیگر ندارند؛ نیاز است. پرستار در مراقبت و نگهداری از کودک به والدین کمک کرده و در حین نگهداری می‌تواند مواردی مانند تمیزی، نظافت، حفظ ایمنی را به کودک آموزش دهد.


ویژگی‌های پرستار کودک

برای استخدام پرستار کودک در منزل باید نکات مهمی را در نظر گرفت که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم نمود:


· وقت‌شناس باشد.
· مسئولیت‌پذیر و قابل‌اعتماد باشد.
· مهربان بوده و ارتباط خوبی با کودکان داشته باشد.
· صبور باشد.
· باتجربه، خلاق و انعطاف‌پذیر باشد.


برای مشاوره و استخدام پرستار کودک در منزل باتجربه و مطمئن می‌توانید به وب‌سایت همدم مراجعه کنید.
نویسنده: زینب پنام