چگونه بونسای خود را هرس کنیم؟ | 3 نوع شیوه هرس

چگونه بونسای خود را هرس کنیم؟ | 3 نوع شیوه هرس

بونساییک هنر زنده است. فکر می کنم اینیکی از چیزهایی است که آن ها را برای خیلی ها جذاب می کند، و قطعا برای من.

این کار تنها به تلاش برای پرورش درخت مورد علاقه شما در ابعاد مینیاتوری خلاصه نمی شود، بلکه به معنای ثبت زیبایی طبیعت در یک مجسمه زنده است.

مبتدی‌ها اغلب شگفت زده می شوند اگر بدانند که برای کوچک نگه داشتن یک درخت، چیزهای بیشتری از تغذیه و هرس کردن آن وجود دارد.

شما باید همه جوانب را در نظر بگیرید، از انتخاب شکل و رنگ گلدان گرفته تا تصمیم گیری در مورد سیم کشی و شکل دادنیک شاخه برای ایجادیک شکل جدید.

کلمه بونساییک کلمه وام گرفته از زبان ژاپنی است که به عنوان یک فعل برای توصیف هنر پرورش درختان مینیاتوری از طریق هرس و آموزش استفاده می شود.

این کلمه همچنین معمولا به عنوان یک اسم برای توصیف گیاهان حاصل استفاده می شود.

بونسای در واقع ترکیب دو کلمه است: بون به معنی ظرف و سای به معنی درخت.

وقتی برای خرید گیاهان آپارتمانی اقدام میکنید باید این را بدانید که آنها در شرایط و موقعیت‌های مختلف در خانه و حتی طبیعت رشد می‌کنند. برخی از آن‌ها فاکتور‌های رشد مناسبی دارند، در حالی که برخی از گیاهان در کوه‌ها و مناطق شیب دار یا کنار دریا و باد‌های شدید می‌رویند

به همین دلیل باید در مقابل این عوامل نامطلوب مقاومت کنند. این مبارزه باعث تغییر شکل گیاه و اشکال مختلف غیرقابل شمارش می‌شود. پدیدار می‌شود.

در یک بنسای خوب، سعی می‌شود که از اشکال اصلی که در طبیعت وجود دارد تقلید شود، برای انتخاب شیوه بنسای آگاهی از طبقه‌بندی آن‌ها ضروری است.

بونسای‌هایی که کمتر از ۱۵ سانتی‌متر ارتفاع دارند، بونسای مینیاتوری نامیده می‌شوند. بونسای کوچک ۱۵ تا ۳۲ سانتیمتر، بونسای متوسط ۳۲ تا ۶۰ سانتیمتر و بونسای بزرگ بیش از ۶۰ سانتیمتر ارتفاع دارند.

اندازه یک بونسای باید متناسب با اندازه درختی باشد که در طبیعت رشد می‌کند تا هرس بونسای را انجام دهیم.

به عنوان مثال، درختچه‌هایی مانند رز‌های پا کوتاه یا رز‌های درخت مانند. زمانی که به رشد کامل می‌رسند، ۰. ۵ تا ۲ متر ارتفاع دارند. بنابراین برای بونسا‌های مینیاتوری یا کوچک متناسب هستند.

درختانی که در طبیعت ارتفاع آن‌ها به ۲ تا ۴ متر می‌رسد؛ مثل ختمی درختی برای بنسا‌های متوسط مناسب هستند. درختانی که تا ارتفاع زیادی رشد می‌کنند مثل چنار؛ کاج‌ها و برای بن سا‌های بزرگ مناسب هستند.

هرس بونسای

درختچه مینیاتوری ژاپنی یا بونسای به عنوان گیاهی زنده نیاز دارد تا به شکل منظم و مداوم هرچند وقت یکبار هرس شود تا شکل تاج آن بر اساس طرحی که دارد حفظ گردد. هرس شاخسار بونسای، رشد جدید را که می‌تواند با انجام فعالانه عمل فتوسنتز منبعی برای تولید مواد غذایی مورد نیاز گیاه باشد، تحریک میکند

هدف را با هرس بونسای دو می‌توان در نظر داشت و دنبال کرد:

  1. شکل دهی و هرس بونسای و مشخص کردن طرح اصلی آن با کمک هرس ساختار که گاهی هرس طرح نیز خوانده می‌شود
  2. حفظ طرح اصلی بونسای در طی سالیان متمادی که کلاً با نام هرس نگهدارنده نیز شناخته می‌شوند. هرس نگهدارنده را باید مرتباً انجام داد در غیر اینصورت و رسیدگی نکردن به نحوه رشد شاخسار بونسای، گیاه طرح اصلی و اولیه خود را از دست خواهد داد و همچنین با انجام به موقع عملیات هرس، بونسای مناسب نگهداری و زندگی در گلدانی کوچک می‌شود.

توجه داشته باشید که در هر مرتبه عملیات هرس بونسای بیش از ۳۰٪ شاخسار نباید حذف شوند و به موازات هرس بونسای در قسمت شاخسار، هرس ریشه نیز می‌بایست انجام گیرد تا توازن بین شاخسار و ریشه رعایت گردد. اگر شاخه را هرس کنید اما ریشه را هرس نکنید به دلیل مصرف آب و مواد غذایی جذب شده توسط ریشه باعث تشدید رشد ناگهانی درخت خواهید شد.

هرس ساختار

هدف از این هرس بونسای که بخصوص در سال‌های اولیه زندگی بونسای انجام می‌گیرد پیاده کردن طرح بونسای است. اینکه بخواهیم طرح آبشاری و یا تنه شکافته و یا طرح جادویی و…… را بر روی بونسای پیاده کنیم همگی بر روی نحوه انجام هرس ساختار تأثیر می‌گذارند

هرس ساختار عملی پیش پا افتاده و ساده نیست زیرا در طی انجام آن درخت تحت فشار و استرس قرار می‌گیرد و باید با مراقبت تمام و در زمان درستی از سال انجام شود. وایل بهار و اواخر پاییز بهترین زمان برای هرس ساختار است.

حجمی از شاخسار که شما می‌توانید هرس کنید بستگی به گونه درخت، زمان سال و شرایط محیطی دارد که قرار است درخت در آن شرایط دوران ترمیمی خود و رشد مجدد خود را شروع کند.

برای انجام هرس ساختار بونسای را در مکانی همانند روی یک میز قرار دهید تا به خوبی بر تمامی شاخسار آن مسلط باشید. سپس بر اساس طرحی که قرار است بونسای تربیت شود تصمیم بگیرید که کدام یک از شاخسار باید باقی بماند و کدام حذف شود.

نکاتی وجود دارد که در مورد هرس بونسای و پیاده‌سازی اکثر طرح‌های آن می‌توان به آن‌ها توجه کرد: اگر دو شاخه با یک اندازه و یک ضخامت وجود دارد فقط یکی از آن‌ها را نگه دارید.

شاخه‌های افقی را که برای خم شدن بیش از اندازه ضخیم هستند، شاخه‌هایی که در هم پیچیده و بدشکل هستند را نگه دارید، شاخه‌های ضخیم موجود در بالای درخت را حذف کنید.

هرس نگهداری

هرس نگهداری به منظور نگهداری از اندازه و طرح بونسای و همچنین تحریک رشد در قسمت‌های مختلف گیاه انجام می‌گیرد.

هرس نگهداری در طی سال کم و بیش انجام می‌شود اما در زمان اوج رشد گیاه بیش از مواقع دیگر مورد نیاز است. یکی از مسائلی که انجام هرس بونسای در نواحی شاخسار را ضروری می‌کند خصوصیت رشد انتهای شاخ‌ها است.

در گیاهان معمولاً جوانه‌های انتهایی به دلیل وجود خاصیت غالبیت انتهایی مانع از رشد ساقه‌های پایین‌تر می‌شوند و اگر به همین صورت ر‌ها شوند برگسار در انتهای شاخسار خواهند رویید و در طول شاخسار برگی نخواهیم داشت.

اما با انجام هرس می‌توان در رشد شاخسار تعادل بوجود آورد همچنین توسط هرس نگهداری می‌توان گیاهان را تشویق کرد تا علاوه بر تولید گل‌های بیشتر، گل‌هایشان را در سراسر شاخسار تولید کنند و نه آنکه تنها در انتهای شاخه‌ها تشکیل شود.

هرس ساقه و برگ

هرس ساقه و شاخه یکی از اعمال کلیدی برای شکل دهی و پیاده کردن طرح بونسای است. بدون هرس بونسای در قسمت شاخه ها به زودی طرح و شکل مورد نظر خود را از دست می‌دهد و دیگر شبیه آن طرحی که در نظر شما است رشد نخواهد کرد

ا انجام هرس بونسای در قسمت ساقه و برگ در طی فصل رشد می‌توان مانع از برهم خوردن طرح اصلی بونسای به دلیل رشد قسمت‌های مزاحم شد. هر نوع طرحی که قرار است بونسای داشته باشد، عمل هرس ساقه و برگ از جمله اعمال اجتناب ناپذیر است.

در این روش ساقه‌هایی که در حدود ۵-۶ جفت برگ بر روی آنان وجود دارند سر زنی می‌شوند تا دو جفت برگ بر روی آنان باقی بماند در طی چند هفته شاهد رشد ساقه‌های جدید از نواحی گره خواهید بود.

در پایان

هدف این راهنما این است که شما را با دانش پایه ای که برای شکل دادن گیاهبونسای خود به آنچه که تصور می کنید، نیاز دارید، آشنا کند. همچنین برای مشاهده دیگر مقالات درباره این گیاه و یا گل و گیاهان دیگر میتوانید بهوبلاگ گلفروشی اینترنتی گل هلند مراجعه کنید.