کاربرد اپلیکاتور در درمان عفونت های واژینال

کاربرد اپلیکاتور در درمان عفونت های واژینال

عفونت واژینال و روش درمان


عفونت واژن (Vaginal Infection) از جمله علل شایع مراجعه زنان به پزشک متخصص می‌باشد. درمان عفونت واژن معمولا به وسیله مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ ها صورت پذیرفته، ولی به علت عوارضی که این داروها ممکن است داشته باشند معمولا از کرم‌ها یا قرص‌های واژینال استفاده می‌شود. اپلیکاتور (Applicator) نوعی ابزار پزشکی جهت وارد کردن این قرص و یا کرم به داخل رحم می‌ باشد. علت این امر نیز این است که مواد دارویی در داخل بدن با سرعت بیشتری جذب می‌شوند. به علت مشکلاتی بهداشتی که ممکن است در اثر استفاده مجدد این محصول به وجود آید، اپلیکاتورها به صورت یک بار مصرف و از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند.
کرم یا قرص واژینال  برای خارش و سوزش واژن مورد استفاده قرار می گیرد و این محصول به دو شکل پماد یا قرص واژینال در داروخانه ها موجود می باشد. این دارو فقط با تجویز پزشک می بایست مصرف شود، زیرا نوع عفونت قارچی می بایست مشخص شود، به طور مثال اگر عفونت واژینوز باکتریال داشته باشید از این دارو نباید استفاده شود.

اپلیکاتور واژینال چیست؟


اپلیکاتور واژینال (Vaginal applicator) نوعی از تجهیزات پزشکی است که برای وارد کردن قرص یا کرم به واژن و همچنین برای انجام آزمایشات و گرفتن نمونه از واژن استفاده می شود، اپلیکاتور یکی از وسایل پر مصرف است که هر روزه استفاده از آن افزایش می یابد. قبل از استفاده از اپلیکاتور، باید واژن را به خوبی شست و شو داد و کاملا خشک کرد تا در هنگام نمونه گیری از واژن به وسیله اپلیکاتور، – در نمونه گرفته شده – توسط اپلیکاتور خطایی به وجود نیاید. اپلیکاتورها چندین نوع مختلف دارند، اپلیکاتورها اغلب یک بار مصرف هستند و همچنین اپلیکاتورهای چند بار مصرف نیز هستند. درصورتی که آزمایش با اپلیکاتور توسط پزشک صورت پذیرد امکان خطا بسیار پایین تر می باشد. اپلیکاتور آزمایشگاهی دقت بالایی را در اندازگیری نشان خواهد داد.
از خواص و ویژگی های اپلیکاتورها می توان به ابعاد دقیق و متناسب با دهانه تیوب کرم یا قرص و نیز تخلیه یکنواخت کرم از ۷ سوراخ تعبیه شده بر روی بدنه اپلیکاتور اشاره نمود. در تولید اپلیکاتورها از مواد اولیه دارای خواص استاندارد تماس با دارو و مواد خوراکی (food grade) استفاده شده است. آن چه که استفاده از اپیلیکاتورها را شایع‌ تر کرده است امکان تخلیه کرم به میزان دلخواه و با دوز مورد نظر می‌باشد. استفاده از این محصول بسیار راحت بوده و هیچ‌گونه آسیبی به بیمار وارد نمی‌کند.

هشدارهای قابل توجه:


از مصرف مجدد اپلیکاتور خودداری فرمایید.
پس از خارج نمودن از بسته در اسرع وقت استفاده کنید.
درصورت آسیب دیدن بسته نهایی، از مصرف آن خودداری گردد.
در دوره بارداری، تنها پس از مشورت با پزشک اقدام به شروع مصرف نمایید.
دور از نور، گرمای مستقيم و خارج از دید و دسترس اطفال، نگهداری نماييد.

انواع اپلیکاتور واژینال


کرم یا قرص واژینال  داروهای درمان عفونت های قارچی یا باکتریایی واژن می باشند که برای کاهش سوزش و خارش و ترشحات واژن استفاده می شوند. این داروها با ابزار پزشکی به نام اپلیکاتور به رحم وارد می شوند که این وسیله دو نوع متداول دارد:

۱.اپلیکاتور ژل واژینال


این اپلیکاتورها جهت انتقال دارو به صورت کرم یا ژل به داخل رحم استفاده می گردند. از خواص و ویژگی های اپلیکاتور کرم واژینال (Vaginal cream) می توان به ابعاد دقیق و متناسب با دهانه تیوب کرم و نیز میزان تخلیه دوز دقیق دارو (پنج گرم) اشاره نمود. در تولید این اپلیکاتورها از مواد اولیه دارای خواص استاندارد تماس با دارو و مواد خوراکی استفاده شده است.

۲.اپلیکاتور قرص واژینال


این نوع از اپلیکاتورها جهت انتقال قرص واژینال (Vaginal tablets) به داخل رحم استفاده می گردند. از خواص و ویژگی های این اپلیکاتورها می توان به صافی سطح بالا و ابعاد دقیق و متناسب با ابعاد قرص اشاره نمود.

روش استفاده از کرم یا قرص واژینال با استفاده از اپلیکاتور


درصورت استفاده از کرم یا قرص واژینال، باید از اپلیکاتور استفاده شود. در نحوه استفاده از اپلیکاتور به این صورت است که، بهتر است روی پشت دراز بکشید به گونه ای که زانوها به سمت قفسه سینه خم شوند. اپلیکاتور مملو از کرم یا حاوی قرص را داخل واژن قرار دهید و به آرامی آن را فشار دهید تا کرم یا قرص وارد واژن شود. مطمئن شوید که دارو به طور صحیح وارد واژن شده باشد. درصورت مصرف قرص واژینال، می توانید از اپلیکاتور و یا انگشت برای قرارگیری قرص استفاده کنید.

معمولا در صورتی که خارش و یا سوزش اطراف نواحی خارجی واژن وجود داشته باشد، توصیه می شود از کرم یک تا دو بار در طول روز و به مدت نهایتا هفت روز استفاده شود. اگر از فرم کرمی استفاده می شود، تنها مقدار کمی از محصول باید بر روی ناحیه زده شود. توجه داشته باشید در طول دوره درمان نباید از تامپون، دوش واژینال و یا سایر محصولات واژنی استفاده شود.

نکات مهم در هنگام استفاده از قرص یا ژل واژینال


درصورت مصرف خودسرانه دارو، حتما باید دستورالعمل روی بسته بندی با دقت مطالعه شود. اگر دارو از سوی پزشک تجویز شده است، باید طبق دستور مصرف گردد.
قبل و بعد از مصرف، دست ها باید به خوبی شسته شوند.
از تماس محصول با چشم ها باید خودداری شود و درصورت تماس، چشم ها را با آب فراوان بشویید.
دوز مصرفی دارو باید با توجه به شرایط و میزان واکنش به دارو تعیین شود. این دارو را روزانه به مدت یک تا هفت شب قبل از خواب و طبق دستور استفاده کنید.
مصرف این دارو باید هر روز و تا زمان تجویز شده از سوی پزشک ادامه یابد، حتی اگر بعد از چند روز مصرف، بهبود در علائم مشاهده شود. قطع سریع دارو می تواند احتمال بازگشت عفونت را افزایش می دهد.
درصورت عدم بهبود علائم بعد از گذشت سه روز و یا ادامه دار شدن علائم بیش از هفت روز حتما با پزشک تماس بگیرید. بازگشت عفونت دو ماه بعد از درمان نیز باید به پزشک گزارش داده شود.

عوارض جانبی کرم و قرص های واژینال


درصورت وجود هر یک از علائم آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب یا گلو مصرف دارو را قطع کرده و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. از عوارض جانبی شایع کرم یا قرص های واژینال می توان به افزایش جزئی سوزش، خارش و ترشحات اشاره کرد. با توجه به نکات گفته شده، بسیار ضروری است تا در خرید اپلیکاتور واژینال نهایت دقت را داشته باشید تا محصول بهداشتی و معتبر مورد استفاده قرار گیرد و ابزار به کار گرفته شده موجب اختلال در روند درمان نگردد.

نزديكي در زمان استفاده از كرم یا قرص واژينال چگونه باید باشد؟


در خصوص زمان مناسب برقراری رابطه جنسی در طول درمان، حتما با پزشک مشورت داشته باشید. البته بهتر است در پصورتی که مقاربت دارید، بین نزدیکی تا استعمال دارو فاصله بگذارید.

در دوران بارداری می توان از کرم یا ژل واژینال استفاده کرد؟


از مصرف دارو در دوران بارداری باید خودداری شود. خانم های باردار در صورت لزوم و تأیید متخصص، باید درمان را تحت نظر پزشک ادامه دهند. این که آیا دارو می تواند وارد شیر مادر شود، به طور کامل مشخص نیست، به همین دلیل، خانم های باردار باید حتما با پزشک خود مشورت داشته باشند.