یک پرستار کودک خوب چه خصوصیاتی دارد

یک پرستار کودک خوب چه خصوصیاتی دارد

به نقل از سپید گستر – مراقبت از کودک پیچیده‌تر از آن است که بسیاری از مردم فکر می کنند، گاهاً ممکن است پدر و مادر به دلیل مشغله‌های کاری و برنامه‌هایی که دارند، نتوانند از کودک خود مراقبت کنند. در این شرایط پرستار در منزل می تواند بهترین کمک به کودک در هر سنی باشد.
البته ویژگی‌های بسیاری وجود دارد که یک پرستار کودک خوب باید داشته باشد. در این مقاله به برخی از خصوصیات پرستار کودک اشاره خواهیم کرد.


ویژگی پرستار کودک خوب


پرستار کودک خوب باید ویژگی‌هایی را داشته باشد که عبارتنداز:


قابل اعتماد بودن


یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پرستار کودک این است که کاملاً مورد اعتماد باشد والدین باید بتوانند به پرستار فرزندشان اعتماد کنند. وقتی والدین در خانه حضور ندارند وظیفه پرستار بچه است که در این ساعات مشغول به کار دیگری نشود از بچه و یا بچه‌ها به طور کامل مراقبت کند و کارها و مسئولیتهایی که به او سپرده شده را بصورت دقیق و کامل انجام دهد.

داشتن علاقه و اشتیاق


یک پرستار کودک وقتی به فعالیت مشغول می گردد حتماً باید علاقه و اشتیاق به فعالیت در حوزه کودکان را داشته باشد تا بتواند کار خود را به درستی و با عشق انجام دهد.


وقت شناس بودن


وقت شناسی از اصلی‌ترین ویژگی‌های پرستار کودک است. وقت شناس بودن این اطمینان را به والدین می دهد که پرستار فرزندشان قابل اعتماد است.
سرساعتی که اعلام می شود به موقع در محل حاضر باشد و برای این کار از قبل برنامه ریزی لازم را انجام دهد و طبق خواسته‌های والدین در وقت مقرر کارها را انجام دهد مثلاً سر ساعت غذا سرو شود یا میان وعده آماده شود و یا هر کاری که از او خواسته شده، این نکته را باید بداند که در صورت بوجود آمدن هر اتفاقی که باعث تاخیر می شود از قبل به والدین اعلام کند.


صبر و استقامت روحی

صبور بودن یک ویژگی بارز برای همه انسان‌هاست اما پرستاران کودک بیش از دیگران به آن نیاز دارند، داشتن صبر و شکیبایی به این معنی است که باید در مورد انجام کارهای روزانه به کودک راهنمایی کند شاید لازم باشد بارها و بارها موضوعی را تکرار کند تا کودک آن را انجام دهد.

برخی از کودکان پرخاشگر، لجوج، بازیگوش و… هستند بنابراین لازم است یک پرستار کودک قادر به حفظ  آرامش و صبر در موقعیت‌های خسته کننده و  دشوار باشد.


داشتن تجربه و مهارت


مهارت کار با کودک از ویژگی‌های پرستار کودک حرفه‌ای است، برای کسب مهارت، نیاز به تجربه فراوان است، زمانی که پرستار تجربه کافی را داشته باشد هر اتفاقی که پیش بیاید و یا هر حرکتی که کودک انجام دهد با توجه به تجربه‌هایی که دارد عکس العمل مناسب را نشان می دهد.


داشتن مهارت مذاکره


یک پرستار کودک خوب باید برای ارتباط صحیح با کودک مهارت مذاکره با کودک را حتما بیاموزد و داشته باشد.


فعال بودن و سطح انرژی بالا


کار با کودکان می تواند از نظر جسمی نیاز به توانایی زیادی داشته باشد، بنابراین یک پرستار کودک باید همواره از کودکان انرژی بیشتری  داشته باشد.
فعال بودن از ویژگی‌های پرستار کودک خوب است، توانایی جست و خیز کردن، دویدن، خندیدن، صحبت کردن و… همگی از امتیازات پرستار کودک است.
بچه‌ها انرژی بالایی دارند و مدام در حال رفت و آمد و بازی هستند، یک پرستار کودک باید بتواند با این انرژی هماهنگ باشد. برای اینکه انرژی کودک در مسیر درستی باشد یک پرستار خوب می تواند برای همه ساعات روز، برنامه ریزی داشته باشد.
برنامه‌های آموزشی خود را در قالب بازی انجام دهد زیرا کودکان در هنگام بازی، بیشتر و بهتر یاد می گیرند و این یادگیری از پایدارترین و ماندگارترین نوع یادگیری در انسان‌هاست که در تمام طول عمر باقی خواهد ماند
.

توانایی ایجاد انگیزه در کودک


یک پرستار خوب می تواند بعد از والدین بیشترین تأثیر بر کودک را داشته باشد، لازم است پرستار با روش‌های تشویقی متناسب با شخصیت در کودک انگیزه ایجاد کند.


توانایی حل کردن اختلاف در بین کودکان


پرستار کودک در شمال تهران خوب باید توانایی حل کردن اختلاف بین کودکان را داشته باشد و در صورتی که پرستاری از ۲ کودک را انجام می دهد به مهارت حل اختلاف احتیاج دارد.


مهارت سرگرم کردن


پرستار باید از کارهای خلاقانه برای سرگرم کردن کودکان استفاده کند این کارها و بازی‌ها، توانایی‌های هوشی و خلاقیت کودک را افزایش می دهد.
پرستار برای تمام وقتی‌که با کودک است باید برنامه‌ریزی داشته باشد می تواند بازی کردن، نقاشی کردن، آواز خواندن، کتاب خواندن و… را برای سرگرم کردن در نظر بگیرد.


وظایف پرستار کودک


وظایف پرستار کودک در منزل به سن فرزند و درخواست و انتظارات شما به‌عنوان پدر و مادر کودک بستگی دارد.
ممکن است شما تنها به پرستاری نیاز داشته باشید که به فرزند شما در انجام تکالیف کمک کند یا از طرفی به پرستاری نیاز داشته باشید که از کودک خردسال شما در طول شبانه‌روز مراقبت کند.
لیست برخی وظایف عبارتنداز:

  • بازی با کودک
  • پختن غذاهای ساده و میان وعده مناسب سن کودک
  • تمیز نگه‌داشتن اتاق بازی
  • تعویض پوشک
  • تهیه شیر و تمیز کردن بطری
  • آموزش‌های ساده و ساخت کاردستی
  • آماده کردن کودک برای خواب
  • ارائه ایده‌های منحصر به فرد، بازی و انجام فعالیت‌های ورزشی و آموزشی همراه با کودک
  • و در صورتی که کودک محصل باشد
  • همراهی کودک هنگام رفت و برگشت از مدرسه
  • کمک به کودک در انجام تکالیف مدرسه


در صورت درخواست والدین تهیه غذا و میان وعده‌های خاص انجام کارهایی فراتر از فعالیت‌های روزانه مثل تمیز کردن کامل قسمت‌های خانه نیز از وظایف پرستار کودک است.
نکته: بهتر است اگر فرزند شما به مراقبت خاصی احتیاج دارد در ابتدا با پرستار صحبت کنید و تمامی وظایف و مسئولیت‌ها را با او هماهنگ نمایید دقیقاً مشخص کنید چه پرستاری نیاز دارید و پرستار کودک دقیقاً در چه فعالیت‌هایی باید به شما کمک کند و چه مسئولیت‌هایی خواهد داشت.


چگونه کودک خود را برای استخدام پرستار آماده کنیم؟


سازگاری کودک با این موضوع در ابتدا ممکن است سخت باشد و چند هفته طول بکشد تا کودک به وضعیت جدید عادت کند، در ابتدا کودک ممکن است از ماندن در کنار مراقب ترس و یا اضطراب داشته باشد.
سعی کنید چند هفته قبل از اینکه کودک را کاملاً از خود جدا کنید، برنامه‌ریزی کنید که به تدریج کودک در حضور شما با شرایط جدید آشنا شود، سعی کنید در زمانی که مصاحبه انجام می دهید کودک نیز در جلسه حضور داشته باشد.
از این طریق می توانید شاهد تعامل کودک با پرستار و میزان مهارت پرستار در همراهی و برقراری ارتباط با کودک باشید.

هزینه پرستار کودک


حقوق و هزینه پرستار کودک با توجه به میزان ساعت کاری، وظایفی که باید انجام دهد، تعداد کودکانی که باید مراقبت کند و سن کودکان متغیر است.
بهره مندی از پرستار کودک در خانه به شما کمک می کند با خیال آسوده فرزندتان را در منزل بگذارید و نگران تربیت، رشد و سلامت او نباشید، اگر قصد استخدام پرستار کودک در منزل را دارید و ممکن است پس از جست‌وجوی فراوان هنوز موفق نشده باشید می توانید از شرکت سپید گستر کمک بخواهید.
منبع سپید گستر