بررسی مزایا و معایب استفاده از بالش بارداری برای مادران

بررسی مزایا و معایب استفاده از بالش بارداری برای مادران

بارداری دوره ای ست که مادر در آن سرشار از هیجان است و چالش های زیادی را پیش روی خود می بیند. نه ماهی که در طول آن والدین باید تمام تلاش خود را به کار ببندند تا سلامت جنین را تامین نمایند و در آینده فرزندی سالم و سلامت به خانواده و دنیای آنها پای بگذارد.

مواد مغذی جنین در دورانی که در شکم مادر قرار دارد بستگی به مواد غذایی مصرفی مادر و همچنین سلامت روحی و جسمی مادر بستگی دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که مادر در محیطی امن و به دور از هرگونه استرس و تنش قرار داشته باشد. حتی احساس امنیت مادر نیز می تواند در سلامت جنین تاثیر گذار باشد.

یکی از مواردی که باید توجه ویژه ای با آن داشته باشید راحتی مادر در هنگام خواب است. والدین نوزاد در زمانیکه هنوز نوزادی پا به دنیا نگذاشته در برخی از شب ها دچار بی خوابی و استرس می شوند تا اطمینان حاصل نمایند که وضعیت خواب مادر به گونه ای است که مشکلی از بابت سلامتی جنین پیش نیاید.

بالش ها و تشک های معمولی برای راحتی مادران باردار طراحی نشده اند و باعث ایجاد مشکلاتی مانند بی خوابی کمردرد و گردن درد می شوند که ممکن است در آینده مشکلاتی را برای مادر و نوزاد به وجود آورد. بالش های معمولی وقتی در هنگام خواب غلت می زنید ممکن است موجب ناراحتی بدن شوند و حتی ممکن است باعث بر روی شکم خوابیدن مادر شوند که این امر مخصوصا در ماه های انتهایی بارداری می تواند برای سلامت جنین بسیار خطرناک باشد. اگر قصد دارید در خصوص بالش بارداری اطلاعات کامل تری را کسب کنید، لطفاً با ما در ادامه همراه باشید.

بالش بارداری چیست؟

بالش بارداری بالشی است که متناسب با آناتومی بدن مادر باردار طراحی شده و معمولا طراحی های خاصی دارند تا متناسب با تغییر شکل و برآمدگی شکم مادر در دوران بارداری باشد. این بالش ها به طوری طراحی شده اند که بدن مادر را به طور کامل در بر بگیرند و باعث ایجاد تکیه گاه در محل هایی که شما نیاز دارید شوند. با توجه به بالا رفتن وزن مادر در ماه های آخر بارداری این بالش ها می توانند وزن را به طور متوازن بر روی بالش پخش کنند و باعث آرامش در هنگام خواب و عدم وارد شدن فشار به بدن مادر شود.

این بالش ها معمولا درازتر از بالش های معمولی هستند و در دوران بارداری می توانند بسیار نجات بخش باشند این چالش بزرگ را برای مادر ها به امری عادی تبدیل نمایند.

تفاوت بالش بارداری با بالش معمولی

بالش های بارداری با دارا بودن انحنا و قابل تنظیم بودن این انحنا ها در برخی از مدل ها می توانند سازگار با بدن مادر شوند و فشارهای دوران بارداری در هنگام خواب و استراحت را تا مقدار بسیار زیادی کم نمایند. از طرف دیگر، بالش های معمولی صاف و دراز هستند، البته ممکن است برخی از بانوان باردار با بالش های متداول احساس راحتی بکنند و برخی بالش های بارداری دیگری را برای راحتی و قابلیت تغییر شکل آن‌ها ترجیح بدهند.

بسیار مهم است که پس از ارزیابی بدن مادر به سراغ نوع بالش مورد نیاز بروید. در صورت انتخاب بالش مناسب از بسیاری از نقاط بدن که ممکن است به دلیل بد خوابیدن در هنگام بارداری برای مادر پیش بیاید جلوگیری می کنید.

انواع بالش بارداری

بالش های بارداری در چند مدل خاص تولید می شوند که در ادامه به توضیح برخی از این مدل ها می پردازیم.

بالش های U شکل

این نوع بالش های بارداری از لحاظ اندازه معمولا بزرگترین مدل هستند و جای بیشتری را در تخت می گیرند و به همین سبب نسبت به مدل های دیگر نیز از انواع گران تر بالش های بارداری محسوب می شوند. این مدل بالش ها تمام بدن مادر از سر گرفته تا مچ پا در دو طرف بدن مادر را مورد حمایت قرار می دهد و تکیه گاه مناسبی را برای بدن مادر ایجاد می کنند و مانع از خوابیدن مادر به پشت می شود که موجب افزایش فشار بر روی ستون فقرات و مهره های بدن مادر می شود.

بالش های J شکل

این نوع بالش ها تا حد زیادی شبیه به مدل های U شکل هستند و تنها تفاوت آنها این است که عضلات شکمی، لگنی، زانوها و پاها را بصورت کامل حمایت نمی کنند و تنها مانع از به پشت خوابیدن مادر می شوند.

بالش های C شکل

بالش های C شکل نسبت به مدل های قبلی از اندازه کوچکتری برخوردارند و تنها کمکی که می کنند باعث می شوند مادر به راحتی به پهلو بخوابد و از پهلو به پهلو شدن مادر جلوگیری میکنند. این بالش ها از سر مادر تا ناحیه لگنی مادر را حمایت می کنند. این مدل بالش ها به دلیل اندازه کوچکتر برای استفاده در تخت های کوچکتر مناسب هستند.

بالش های I شکل

این نوع بالش ها مانند بالش های معمولی هستند اما طول آنها بزرگتر است تا مادر بتواند با در آغوش گرفتن آنها وزن خود را روی بالش بیندازد و از فشار وارد شدن بر روی ستون فقرات جلوگیری کنند. این مدل از بالش ها معمولا دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و می توان با قلاب کردن دست ها و پاها به دور آنان، بالش را بغل نمود.

بالش های مکعبی یا مثلثی

این بالش ها به دلیل ابعاد کوچک خود قابلیت قرار گرفتن در نواحی خاص هستند تا مادر در آن نقاط احساس درد نداشته باشد.

فواید استفاده از بالش بارداری

استفاده از بالش های بارداری باعث تسکین دردهای ناشی از بد خوابیدن مادر باردار می شود.

بالش بارداری باعث تقویت جریان خون مادر و سلامت ماندن مادر و جنین می شود.

مانع از بر روی شکم خوابیدن مادر که می تواند بسیار خطرناک باشد می شود.

باعث آرامش در هنگام خواب برای مادر و متعاقباً سلامت جنین می شود.

باعث عدم وارد شدن فشار مضاعف به ستون فقرات، گردن و… می شود.

معایب استفاده از بالش بارداری

استفاده از بالش های بارداری معایب زیادی ندارد و در هر صورت باید دید آیا مادر باردار برای استفاده از این بالش ها احساس راحتی می کند یا خیر. در صورت راحت بودن مادر تنها باید به این نکته توجه کرد که کدام مدل از بالش هایی که به آنها اشاره کردیم می تواند مناسب تر باشد.