تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

در سال‌های اخیر میل و رغبت به مسافرت‌های طولانی و دسته‌جمعی در بین خانواده‌ها و دوستان به مراتب زیادتر شده است. با توجه به زیادی تعداد مسافران، همراهان مجبور هستند برای اسکان خود مکان‌هایی را انتخاب نمایند که از نظر وسعت و ارائه خدمات اولیه برای زندگی و گذران موقت چند روزه مناسب باشد. لذا ساخت و توسعه هتل‌ها و مهمان‌سراهای بزرگ برای پذیرایی از تعداد زیادی از مسافران و میهمانان گسترش فزاینده‌ای یافته است. از آنجایی که قلب تپنده هر خانه‌ای، آشپزخانه آن خانه می‌باشد، توجه به مرکز پخت و پز مراکزی که میزبانی تعداد بالای افراد ساکن را بر عهده دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لذا روی آوردن به ساخت آشپزخانه‌هایی با طرح جدید و نو با مجهز نمودن با تجهیزات آشپزخانه صنعتی در این مراکز رونق گرفته و کیفیت بالای تهیه مواد اولیه غذایی و پخت تا سرو غذا در آن باعث شده است که در جذب میهمانان تأثیر مثبت بسزایی داشته باشد.

انواع وسایل پرکاربردی که در لیست تجهیزات آشپزخانه صنعتی جای می‌گیرند، هر کدام نقش خاصی را در آماده‌سازی و پذیرایی ایفا می‌کنند. وسایلی مانند کانتر گرم برای گرم نگهداشتن مواد غذایی جهت استفاده در زمان‌های مختلف کاری و همچنین کانتر سرد برای حفظ و نگهداری مواد اولیه تهیه غذا و ماندگاری خاصیت آن‌ها قبل از پخت و پز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در ادامه ضمن معرفی آشپزخانه صنعتی، موارد مناسب جهت احداث آن را اشاره خواهیم کرد و برخی از وسایلی که به‌عنوان تجهیزات آشپزخانه صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند را معرفی خواهیم نمود.

آشپزخانه‌های صنعتی و تجهیزات آشپزخانه صنعتی

همانطوری که اشاره نمودیم آشپزخانه‌های صنعتی برای مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که روزانه پذیرای چند صد نفر میهمان در وعده‌های مختلف غذایی بوده و حجم فراوانی از غذا در آن پخت می‌شود و ساختار آن از حالت خانگی خارج شده است. مراکز بزرگی نظیر هتل‌ها، رستوران‌ها، فست‌فودهای بزرگ، پادگان‌های مراکز نظامی، سازمان‌ها و ادارات بزرگ، کارخانه‌ها و … از جمله مراکزی هستند که با ارائه خدمات کلان و بزرگ به طبخ و پخت و پز غذا می‌پردازند. با توجه به حجم طبخ غذای بالا، محور تجهیزات آشپزخانه صنعتی، استفاده از وسایل و تجهیزات حرفه‌ای می‌باشد.

تحول صورت گرفته در استفاده از تجهیزات آشپزخانه صنعتی در باعث شده است که تقسیم‌بندی و بخش‌بندی در آشپزخانه‌ها صورت گرفته و هر قسمتی کار و فعالیت مخصوص به خود را داشته باشد. این تقسیم‌بندی بر اساس نوع وسایل بکار برده شده و وظیفه‌ای که کاربر و آشپز در بهره‌برداری از آن وسیله به‌عهده دارد صورت گرفته است تا نظم خاصی همراه با کیفیت و سلامت بالایی در محیط برقرار باشد. دلیل نام‌گذاری عنوان آشپزخانه صنعتی نیز بخاطر استفاده از وسایل حرفه‌ای تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای آماده‌سازی و سرو غذا می‌باشد. اما عمده بخش‌های مهمی که در تقسیم‌بندی و شکل‌دهی یک آشپزخانه صنعتی وجود دارند شامل بخش‌های مجهز به وسایل نگهداری حفظ و آماده نمودن مواد اولیه، بخش مربوط به پخت و پز و طبخ و همچنین بخش مجهز به شستشو و نظافت می‌باشد. کارکنان هر کدام از این بخش‌ها با توجه به تجهیزات آشپرخانه صنعتی بکار برده شده، کار مخصوص به خود را داشته و در چرخه پخت و پز وظیفه خود را ایفا می‌کنند.

کاربرد تجهیزات آشپرخانه صنعتی در یک آشپزخانه بزرگ که توسط تیم و گروه حرفه‌ای آشپزها اداره می‌شود با توجه به نوع عملکرد هر کدام از دستگاه‌ها متفاوت است و کاربران باید قبل از بکارگیری در این قسمت نسبت به نحوه استفاده از وسایل در دسترس با توجه به دستورالعمل‌های جداگانه هرکدام، اشرافیت کاملی داشته تا خروجی باکیفیتی از غذا را همراه بیاورد. کیفیت غذایی بالای یک هتل یا رستوران می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ی اعتباری مهمی برای جذب و بقای مشتری ایفا نماید که لازمه‌ی کسب چنین اعتباری، داشتن آشپرخانه‌ای حرفه‌ای مجهز به کانتر گرم و کانتر سرد خواهد بود.

با عنایت به این که هر وسیله کاربردی و مورد استفاده از مواد اولیه‌ای تولید شده و عمر مفیدی دارد، در خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی باید این مسئله و نکته را حائز اهمیت قرار داد که کیفیت و بازدهی وسایل چقدر بوده و تا چه میزان می‌تواند بهره‌دهی داشته باشد. لذا توجه به جنس محصول خریداری شده و مراکز فروش تجهیزات آشپزخانه صنعتی و همچنین پشتیبانی محصولات خریداری شده مهم بوده و برای اینکه در حین انجام کار، نقص یا ایراد حادث شده در دستگاهی موجب قطع زنجیره طبخ و پخت و پز نگردد باید پشتوانه‌ای داشته باشد که بصورت آنی و در کمترین زمان ممکن ایراد بوجود آمده برطرف و زنجیره پذیرایی از میهمانان قطع نگردد. لازمه‌ی این کار نیز این است که آموزش‌های لازم در زمان خرید از کارشناسان فروش دریافت شده و در خصوص نحوه سرویس و نگهداری دستگاه‌ها توصیه‌ها و راهنمایی‌های لازم برابر کتابچه وسایل اخذ گردد. زیرا هر وسیله‌ای کارکرد خاصی داشته و در زمان‌های مقرری نیاز به سوریس‌های هفتگی، ماهانه، سه ماهه و … دارند که باید توسط تیم پشتیبانی فروش دستگاه و کارشناسان و متخصصین این حوزه صورت بگیرد تا از وجود هر گونه نقص و یا ایرادی در حین انجام کار جلوگیری گردیده و اعتبار مرکز ارائه دهنده سرو غذا محفوظ نگه دارد.

توجه به قسمت نگهداری مواد اولیه با استفاده از کانتر سرد در تجهیزات آشپزخانه صنعتی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. زیرا برای این که بتوان در لحظه به نیاز مشتری پاسخ داد و سفارش خواسته شده را آماده و طبخ نمود نیاز به نگهداری حجم وسیعی از مواد اولیه می‌باشد. بنابراین برای حفظ خواص اصلی مواد اولیه جهت مناسب‌سازی کیفیت غذا باید کانتر سرد بخوبی کار کرده و همچنین بخش کانتر گرم نیز باید کارآیی خود را حفظ نماید تا عذای باکیفیت برای مدتی قابلیت گرم نگه‌داشته شدن را داشته باشد.

در هنگام خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی لازم است به برخی گزینه‌ها توجه شود. این گزینه‌ها عبارتند از:

حجم و اندازه و همچنین تعداد وسایل لازم و ضروری که با توجه به وسعت و فضای آشپزخانه و میزان غذایی که قرار است بطور معمول در طول روز پخته و سرو شود.

توجه به نوع مصرف وسایل مورد نظر برای خریداری که می‌بایست از مصارف خانگی مجزا بوده و مصارف صنعتی داشته باشد.

توجه به ایمنی و سلامت کامل و عملکرد دستگاه‌های خریداری شده و دریافت آموزش کامل در نحوه استفاده از آن‌ها و همچنین رعایت کامل امور بهداشتی فردی و عمومی در سطح آشپزخانه

استفاده از مشاورین و کارشناسان آشنا به امور و وسایل و خرید متناسب با میزان کارآیی در محل درنظر گرفته شده به‌ همراه چیدمان و تقسیم‌بندی محل‌های مورد استفاده جهت بالابردن میزان بهره‌بری.

برای این که بطور مدام با نقص یا عیبی در دستگاه‌ها و تجهیزات مواجه نباشیم، بهتر است با سرمایه‌گذاریی مطمئن، از متحمل شدن هزینه‌های اضافی در زمان کاربرد جلوگیری نماییم.

 با توجه به موارد عنوان شده فوق، شرکت تهران تجهیز با قریب به ۲۰ سال در بخش تأمین و فروش انواع تجهیزات آشپزخانه صنعتی در کلیه بخش‌های آن شامل تجهیزات مربوط به آماده‌سازی، برودتی و سرمایشی، سرو غذا، شست‌وشو و حمل و نگهداری و همچنین سایر وسایلی که برای استفاده در هر آشپزخانه‌ای مورد نیاز است فعالیت داشته و کارشناسان و متخصصین این حوزه در این شرکت آماده هرگونه مشاوره و راهنمایی در خرید و تجهیز آشپزخانه‌ها با بهترین نوع وسایل پرکاربرد می‌باشند.