دادخواست طلاق به درخواست زوجه چگونه است؟

دادخواست طلاق به درخواست زوجه چگونه است؟

قوانین زیادی برای طلاق در قانون مدنی ایران قرار داده شده است. هر دو زوج می‌توانند دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه کنند. قوانین مختلفی برای ارائه دادخواست طلاق توسط زوج و زوجه به دادگاه وجود دارد. زوجه می‌تواند دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه کند و این دادخواست در شرایطی پذیرفته می‌شود. زوجه برای دادخواست طلاق باید دلایل مستدلی داشته باشد، در غیر این صورت دادخواست توسط قاضی پذیرفته نمی‌شود. بهتر است قبل از تنظیم دادخواست با وکیل طلاق توافقی مشورت کنید. وکیل طلاق توافقی می‌تواند زوجین را در تنظیم دادخواست راهنمایی کند.

مراحل طلاق از کجا شروع می شود؟


می‌توان گفت اولین مرحله از ارائه دادخواست طلاق انتخاب یک وکیل طلاق توافقی است. به دلیل این که دشواری‌های راه دادخواست طلاق زوجه از زوج زیاد است، حضور یک وکیل طلاق توافقی در این شرایط می‌تواند بسیار یاری بخش باشد. وکیل طلاق توافقی می‌تواند انواع قوانین طلاق و دادخواست را برای زوجه شرح دهد.


https://miadedalat.com/وکیل-طلاق-توافقی/


دادخواست طلاق زوجه در دادگاه سه مرحله دارد. رای اول دادگاه که بدوی است، ممکن است به ضرر یکی از طرفین باشد که در این صورت او می‌تواند با اعتراض کردن، یک فرجه ۲۰ روزه دریافت کند. پس از آن نیز پرونده بدون تشکیل جلسه و بدون حضور زوجین بررسی می‌شود و در صورتی که نتیجه‌ای در دادگاه استان حاصل نشود، به دیوان عالی کشور ارجاع می‌شود.


دلایل ارسال دادخواست طلاق به درخواست زوجه


ارسال دادخواست طلاق از طرف زوجه دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. وکیل طلاق توافقی در این زمینه می‌تواند زوجه برای ارسال دادخواست مناسب با دلیل معقول، راهنمایی کند. از جامع‌ترین دلایل ارسال دادخواست از طرف زوجه می‌توان به عسر و حرج اشاره کرد که در صورتی که ثابت شود، زن می‌تواند به راحتی طلاق بگیرد. عسر و حرج به معنی ایجاد وضعیتی برای زن از طرف مرد است که معیشت دشوار باشد و زندگی او با مشقت همراه باشد.


از دلایل داخواست طلاق توسط زوجه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف مواد مخدر توسط شوهر و ابتلا به اعتیاد
  • عدم پرداخت نفقه توسط شوهر به مدت حداقل شش ماه
  • مریضی سخت شوهر که درمان حاصل نشود و زندگی برای زوجه دشوار باشد
  • ابتلای شوهر به بیماری‌های مقاربت
  • عدم فرزند‌آوری و وجود مشکل از طرف شوهر
  • ترک کردن زندگی توسط شوهر به مدت حداقل ۶ ماه
  • ازدواج کردن مجدد شوهر بدون اطلاع و رضایت همسر اول
  • محکوم شدن شوهر به زندان به مدت حداقل ۵ سال
  • مرتکب شدن شوهر به جرایمی که بر خلاف‌شان زن باشد
  • سو رفتار شوهر نسبت به زن
  • آزار دادن زوجه
  • تهیه نکردن یک مسکن برای سکونت به مدت بسیار زیاد و نامتعارف و …


مهم ترین موضوعاتی که زن به استناد آنها می تواند طلاق بگیرد


علاوه بر دلایلی که در بالا اشاره شد، برخی از موضوعات وجود دارد که زنان معمولاً با استفاده از آن‌ها می‌توانند طلاق بگیرند. در ادامه موضوعاتی که زن با سند قرار دادن آن‌ها در دادگاه، می‌تواند طلاق خود را از شوهرش بگیرد بررسی شده‌اند.

ادعای عسر و حرج


در صورتی که ادعای زن راجع به عسر و حرج در دادگاه اثبات شود، روند طلاق بسیار آسان‌تر شده و زن می‌تواند به راحتی از شوهرش طلاق بگیرد. عسر و حرج معنی مشخصی ندارد و تشخیص آن کاملاً بر عهده قاضی است.


ادعای کراهت شدید از شوهر


این مورد نیز ممکن است با نظر شخصی قاضی در دادگاه مورد قبول واقع شود اما لازم است تا زن بخشی از مهریه یا تمام آن را ببخشد.


ادعای زن در عدم پرداخت نفقه


در صورتی که مرد بیش‌تر از شش ماه نفقه زن را پرداخت نکرده باشد و این موضوع در دادگاه ثابت شود، طلاق می‌تواند بسیار آسان‌تر باشد. وکیل طلاق توافقی در این زمینه در دادگاه می‌تواند مدارک مستدل را ارائه دهد.


طلاق گرفتن با شروط عقدنامه


اگر هر یک از شروط ۱۲‌گانه عقدنامه تحقق یابد و در دادگاه ثابت شود، زن می‌تواند در طلاق خود مختار باشد. از شروط ضمن عقد می‌توان به ازدواج مجدد مرد بدون اطلاع و اذن همسر اول اشاره کرد.


حق طلاق


در صورتی که حق طلاق به زن واگذار شده باشد و سند آن موجود باشد، زن می‌تواند به راحتی از مرد طلاق بگیرد.


شرایط فسخ نکاح


در ماده ۱۱۲۱ قانون مدنی عیوبی نوشته شده است که توسط قانون‌گذار شرایط فسخ نکاح نام دارند. در صورت اثبات شدن این موارد، زن می‌تواند طلاق بگیرد.