شستن ظرف‌ها با دست بهتر است یا ماشین ظرفشویی؟

شستن ظرف‌ها با دست بهتر است یا ماشین ظرفشویی؟

بعضی از افراد نمی‌توانند زندگی را بدون ماشین ظرفشویی خود تصور کنند. در حالی که برخی دیگر از افراد، نمی‌توانند برای شستشوی ظروف خود به ماشین ظرفشویی اعتماد کنند. کدام روش بهتر است؟ شستشوی دستی و اطمینان از تمیز شدن تک تک ظروف یا قرار دادن آن‌ها در ماشین ظرفشویی و تحویل گرفتن ظروف تمیز؟
هر یک از این دو روش مزایا و معایب خود را دارند. قبل از اینکه روش شستشوی ظروف خود را تغییر دهید و یا یکی از این دو روش را به دیگران پیشنهاد دهید، باید اطلاعات لازم در این زمینه را داشته باشید. در این مطلب، این دو شیوه شستشوی ظروف را از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه کرده و انتخاب نهایی را برای شما آسان‌تر می‌کنیم.

ماشین ظرفشویی در برابر شستشوی دستی: هزینه

اگر فکر می‌کنید با شستشوی دستی ظروف در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنید، در اشتباه هستید. شستن ظرف‌ها با دست به‌طور متوسط ۵ برابر ماشین ظرفشویی آب مصرف می‌کند. یک مطالعه غیررسمی نشان داد که برای شستشوی دستی ۴ دست سرویس غذاخوری، به‌طور متوسط ۴۵ لیتر آب مصرف می‌شود.
شستن ظرف‌ها با دست از برق استفاده نمی‌کند، اما ماشین‌های ظرفشویی به‌طور کامل به برق متکی هستند. با این حال، میزان برق مصرفی ماشین ظرفشویی به سختی در قبض برق شما به چشم خواهد آمد.
مواد شوینده هزینه‌ای نیست که اکثر مردم به آن فکر کنند، اما اگر هزینه‌هایی که برای خرید مواد شوینده کرده‌اید را جمع کنید، از حجم آن متعجب خواهید شد. به طور کلی، مایع ظرفشویی در مقایسه با قرص ماشین ظرفشویی ارزان‌تر است، اما از آنجا که بیشتر افراد بیش از حد از مایع ظرفشویی استفاده می‌کنند، هدر دادن آن آسان‌تر است. در مقابل، قرص ماشین ظرفشویی اندازه‌ای ثابت دارد و همواره به یک اندازه استفاده می‌شود. پس از آنکه قرص ظرفشویی را در محفظه شوینده قرار دهید، دستگاه به تدریج و در زمان مناسب محتوای قرص را آزاد می‌کند و اجازه می‌دهد که قرص در آب تجزیه شود و ظروف شما را تمیز کند. قرص ظرفشویی همچنین می‌تواند کارهایی مانند شستشوی اولیه و چربی‌ زدایی را با یکدیگر ترکیب کند تا به زمان کمتری برای خیساندن و شستشوی نهایی نیاز باشد. قرص ماشین ظرفشویی هوم پلاس علاوه بر این‌ها، به تمیز شدن ماشین ظرفشویی شما نیز کمک می‌کند.


برای خرید قرص ماشین ظرفشویی کلیک کنید

ماشین ظرفشویی در برابر شستشوی دستی: سرعت

در نگاه اول به‌نظر می‌رسد که شستن ظرف‌ها با دست سرعت بیشتری دارد، اما این تصور همواره درست نیست. یک چرخه شستشوی عادی در ماشین ظرفشویی به‌طور متوسط بین ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد که شامل زمان لازم برای خشک کردن ظروف نیز می‌شود.
برای مقایسه سرعت این دو روش با یکدیگر، باید تعداد ظروفی که قرار است شسته شود را نیز درنظر بگیرید. تصور کنید که قرار است ۶ ظرف سرو بزرگ و ۶ دست سرویس غذاخوری (۵۴ قطعه) را با دست بشویید. شستن تمام این ظروف با ماشین ظرفشویی بین ۲ تا ۴ ساعت طول خواهد کشید. حالا تصور کنید شستشوی این تعداد ظرف با دست (و آبکشی و خشک کردن هر یک) چقدر طول خواهد کشید. به این زمان، فضای مورد نیاز برای خشک کردن ۵۴ عدد ظرف را نیز اضافه کنید. البته کاهش دادن زمان مورد نیاز برای آبکشی می‌تواند معادله را به نفع شستشوی دستی سنگین‌تر کند. مایع ظرفشویی هوم پلاس با ترکیب منحصر به فرد خود، نه آنقدر غلیظ است تا پس از آبکشی روی ظرف باقی بماند و نه بیش از حد کف می‌کند؛ کف بیش از حد نیز، همچون غلظت زیاد، فرایند آبکشی را دشوار می‌کند.

برای مشاهده قیمت مایع ظرفشویی هوم پلاس کلیک کنید


برخی افراد خاطر نشان می‌کنند که باید وقت اختصاص یافته به چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی را نیز لحاظ کرد؛ اما این زمان حتی نصف زمانی که باید به آبکشی مقدماتی ظروف پیش از شستشوی دستی اختصاص دهید هم نیست.

ماشین ظرفشویی در برابر شستشوی دستی: تمیز کنندگی

با استفاده از اسکاچ ظرفشویی و کمی زور بازو، می‌توان ظرف‌ها را به خوبی ماشین ظرفشویی تمیز کرد؛ با این وجود، شستن ظروف در سینک ظرفشویی زمان و تلاش زیادی می‌برد.
باید هر بشقاب، لیوان و ظرف دیگر را با دقت پاک کرد تا لکه‌های ناخوشایند از بین بروند. حتی اگر آب منطقه شما سخت نباشد، باز هم تمیز کردن ظروف با دست به خوبی نتیجه‌ای ماشین ظرفشویی به شما تحویل می‌دهد نخواهد بود.
ماشین ظرفشویی در زمینه میزان تمیز کنندگی مزایای مختلفی نسبت به شستشوی دستی ظروف دارد. اول از همه، آب ماشین ظرفشویی بین ۵۰ تا ۶۵ درجه سانتی‌گراد حرارت دارد. در این دما، غذای چسبیده به ظروف به‌راحتی از بین می‌رود، به‌خصوص هنگامی که با قدرت تمیزکنندگی قرص ماشین ظرفشویی ترکیب شود.
بیشتر مصرف کنندگان به استفاده از قرص‌های ظرفشویی روی آورده‌اند و دلیل خوبی هم برای این کار دارند. شوینده غلیظ می‌تواند مواد غذایی سوخته و چسبیده را در همان دور اول شستشو حل کند. در عین حال، به‌نظر می‌رسد فارغ از این که شستشوی دستی و خشک کردن ظروف را با چه دقتی انجام دهید، لکه‌های آب بر روی ظروف شیشه‌ای یکی از مشکلات همیشگی شما باشد. قرص ظرفشویی هوم پلاس، با استفاده از مواد نرم کننده آب، باعث درخشان شدن ظروف و لیوان‌های شیشه‌ای شده و از مات شدن و ایجاد لکه‌ها ابرمانند بر روی آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین، دایره قرمز رنگی که در وسط قرص ماشین ظرفشویی هوم پلاس وجود دارد یک دستیار آبکشی است که با سر دادن قطرات آب از روی ظروف، به‌جای آنکه بر روی سطح ظرف خشک شوند، از ایجاد لکه جلوگیری می‌کند.

ماشین ظرفشویی در برابر شستشوی دستی: بهداشت

یکی از مهم‌ترین دلایلی که مردم ماشین ظرفشویی را به شستشوی دستی ترجیح می‌دهند، به‌غیر از راحتی، بهداشت است. هر چقدر هم که بگذارید آب بر روی ظرف‌ها جاری شود، هرگز در تمام طول شستشوی دستی از آب ۵۰ درجه سانتی‌گراد استفاده نخواهید کرد. این دما برای دستان شما بسیار داغ است و حتی اگر باعث سوختگی نشود، شستن ظرف‌ها را به کاری دردآور تبدیل می‌کند. با این‌حال بسیاری از ویروس‌ها و باکتری‌ها تنها در دمای بالا از روی ظروف پاک می‌شوند.
در هنگام خشک کردن ظروف نیز میکروب‌ها می‌توانند مشکل‌ساز شوند. حتی یک حوله تازه نیز پس از خشک کردن چند ظرف غذا شروع به جمع‌آوری باکتری‌ها می‌کند. همچنین می‌توانید اجازه دهید ظرف‌ها در معرض هوا خشک شوند، اما این امر نیز باعث می‌شود آن‌ها در برابر میکروب‌ها آسیب‌پذیر باشند. هیچ یک از این مشکلات در ماشین ظرفشویی وجود ندارد.
هوای داغ قطرات آب را به‌طور موثری خشک کرده و از تشکیل لکه و باکتری در سطوح مرطوب جلوگیری می‌کند. همچنین خشک شدن اتوماتیک ظروف در دستگاه باعث کاهش شانس انتقال باکتری و ویروس نیز می‌شود که این روزها برای همه اهمیت دارد.